Foto: Kristina Gustafsson Bonnier

Biskopen fick hbtq-pris

Biskop Åke Bonnier, Skara fick i helgen ta emot årets Hbtq-pris av RFSL-Skaraborg. – Jag är rörd, stolt och glad, säger han.

Priset delades ut i samband med den Pridefestival som hölls i Skövde. Biskopen fick priset för att han med brinnande engagemang och stora kunskaper stärker och tar strid för hbtq-personers rättigheter.
Åke Bonnier säger att priset ger honom inspiration att fortsätta på den vägen.
– Jag vill alltid använda möjligheten att tala om den kärlek som inte gör skillnad på människor, det vill säga Guds kärlek, säger han.
Att priset delades ut i samband med en Pridefestival väcker kluvna känslor hos Åke Bonnier.
– Sådana här arrangemang är viktiga. Men jag drömmer om ett samhälle där pride-festivaler och pride-parader inte behövs. Vi ska ha ett samhälle där detta inte är en så kallad fråga längre, säger han.

Ge inspiration
Han gläds också över att priset går till honom i egenskap av biskop.
– Det visar att Svenska kyrkan i sin ledning inte står för några homofoba uppfattningar, och jag hoppas det ska bli tydligt för hbtq-rörelsen. För kyrkans del hoppas jag att priset kan bli en inspirationskälla att gå vidare, säger han.
Det var RFSL Skaraborgs ordförande Marcus Pettersson och vice ordförande Ida Litter som överlämnade priser i form av en glasfigur och ett diplom vid en enkel ceremoni i föreningen lokaler i Skövde. Egentligen skull det delats ut i samband med lördagens prideparad, men då var Åke Bonnier upptagen med andra arrangemang, varför man ordnade utdelningen på söndagen.