brudkrona domkyrkan
Foto: Skara pastorat

Brudkronor

Brudkronan är en av kyrkans vackraste och mest personliga inventarier.
I många fall har kronan skänkts under 1940- eller 50-talet, inte sällan av en syförening eller konfirmandkrets med anknytning till församlingen.

Att bära brudkrona är en gammal kristen tradition. Nedan finns bilder och information om de brudkronor som tillhör kyrkorna i Skara pastorat.

Lån av brudkrona
Är du intresserad av att låna kyrkans krona när du gifter dig, kontakta vigselprästen, kyrkvaktmästaren eller församlingsexpeditionen. Brudkronorna är en del av kyrkans inventarium och lånas inte ut utanför församlingen. Brudkronorna är i första hand tänkta att användas i den kyrka de tillhör.

Skara domkyrka
Skara domkyrka har fyra brudkronor.
1. Lindholmska kronan i silver med odlade pärlor, turkoser, akvamariner, rubiner, chrysopraser, bandagater, formgiven och tillverkad av Erik Jonsson, Skara 1926.
(kronan kan inte längre användas då den är för skör enligt råd från guldsmed)
2. Brudkrona i silver med ametister och diamanter, tillverkad i Stockholm 1948.
3. Brudkrona i silver med syntetiska blå, vita och röda spineller, tillverkad av Waldemar Jonsson, Skara 1962 till sin svärdotter Inger Jonsson som designade kronan.
4. Knypplad brudkrona.

Händene
Brudkrona i förgyllt silver, fem spetsar med hängande hjärtan. Syntetiska rubiner, syntetisk akva och vita spineller. Små hängande hjärtan i bågarna. Gåva från ungdomskretsen och svensk lantbrukarungdom 1949. Formgiven och tillverkad av Erik Jonsson, Skara 1949.

Synnerby
Brudkrona i guld med syntetisk akva och hängande hjärtan. Formgiven och tillverkad av Erik Jonsson, Skara 1946. Gåva av unga människor i församlingen 1946.

Skallmeja
Brudkrona av platina. Formgiven och tillverkad av Erik Jonsson, Skara 1944. Syntetiska rubiner, syntetisk akva, vita spineller och små hängande hjärtan i bågarna. Gåva av socknens JUF-förening 1945.

Västra Gerum
Brudkrona av förgylld sterling med kulturpärlor. Gåva av Västra Gerums syförening 1957.

Vinköl
Brudkrona av förgyllt silver med ädla stenar. Syntetiska blå, röda och vita spineller, odlade ¾-pärlor. I kronan finns bild av Vinköls kyrka och årtalet 1952. Gåva av Vinköls konfirmandkrets 1952. Formgiven och tillverkad av guldsmed Erik Jonsson, Skara 1952.

Bjärklunda
Brudkrona i guld med sju spetsar som toppas av en kula. Ekbergska brudkronan, gåva av Bertil och Elsa Ekberg, Dagsnäs 1942.

Varnhem
Varnhem har två brudkronor.
1. Brudkrona i förgyllt silver med bergkristall på topparna, tillverkad i Stockholm 1938. Gåva 1938 från Ingrid Forsén och Ingemar H Nordin.
2. Textilkrona med pärlor, gåva 1969 från Anette Magnusson.

Eggby
Brudkrona i platina med syntetiska rubiner och hängande hjärtan. Formgiven och tillverkad av Erik Jonsson, Skara 1945.

Norra Lundby
Brudkrona i silver med syntetiska rubiner, blå, vita och röda spineller. Formgiven och tillverkad av Erik Jonsson, Skara 1946.

Öglunda
Brudkrona i förgyllt silver, skänkt av Eggby-Istrum-Öglunda kyrkliga ungdomskrets 1945.

Skärv
Brudkrona i silver utan stenar och pärlor, formgiven av Hallbergs och tillverkad av Hallbergs i Stockholm 1949. Skärvs brudkrona är skänkt av Alma och Werner Sjöstrand och användes första gången av deras släkting Ulla Gudrun Lundgren från St. Ekeberg, Skärv, vid hennes vigsel i Husaby kyrka 23 juni 1950. Kronan ska utlånas och bäras av brudar från Skärv som vigas i Skärv eller annan närliggande kyrka samt brudar från annan församling som vigas i Skärv med brudgum från Skärv.

Skånings-Åsaka
I Skånings-Åsaka kyrka finns en brudkrona i prinsessemodell, med stenar av syntetiska rubiner, spineller (smaragdslipade) och blå spineller samt hängande hjärtan med två guldnålar. Nederst i kronan står Sk Åsaka kyrka 1948. Formgiven och tillverkad av Erik Jonsson, Skara 1947. Skänkt av kyrkliga ungdomskretsen i Skånings-Åsaka på 50-talet. Brudkronan tas fram vid varje bröllop och sätts på altaret.

Stenum
År 1963 fick Stenums kyrka en brudkrona som skänktes av Agnes Svensson Gräsgården, Stenum. Brudkronan är formgiven och tillverkad av Guldsmed Waldemar Jonsson, Skara. Brudkrona i guld med odlade halvpärlor och blå spineller. I kronan finns bild av Stenums kyrka samt tro, hopp, kärlek och ett veteax.

Kontakt Skara pastorat

Skara pastorat