Foto: Maria Svensk IKON

Bibelstudier och Bibelsamtal

Reflektera över livet och kristen tro - alldeles i närheten av dig!

”Gräv där du står” hösten 2024
I din hand håller du just nu en spade, ett redskap att använda för att reflektera över livet och kristen tro – alldeles i närheten av dig. Svenska kyrkan i Skara pastorat, det vill säga Ardala församling, Valle församling och Skara domkyrkoförsamling ger olika möjligheter till fördjupning.

Hösten 2024 inbjuds till pilgrimsvandring, stilla kväll, retreatdag, studie- och samtalsgrupper samt föreläsningar. Mer information finns att läsa i höstens samlade folder. Foldern finns i flera av pastoratets församlingshem och kyrkor eller kan läsas genom att klicka här...
Välkommen att gräva du med!

Somliga grupper och tillfällen är öppna, andra kräver en anmälan. Anmälan görs till kontaktperson angiven vid varje grupp eller tillfälle, i första hand via e-post men det går också bra att ringa. Uppge namn, adress, telefonnummer och e-postadress och vilken grupp det gäller.

STUDIE- OCH SAMTALSGRUPPER

Livet efter 75 - samtal om liv, mognad och tro
Storstugan i Nikolaigården, Skara
Torsdag 19/9, 3/10, 17/10, 31/10, 14/11 kl. 15.00-17.00
Vi samtalar öppet om livet och de frågor som kommer när livsperspektivet smalnar av: Vad är viktigt? Hur tänker jag om livet och döden - om hopp och tro? Hur blir jag en mogen människa?
Ledare: Agneta Melin, diakon 80+
Anmälan: senast 17 september till: 0511-265 00, skara.pastorat@svenskakyrkan.se
Kostnad: Ingen kostnad
Begränsat antal. Endast för 75+

Mötesplats Nikolai
Onsdag 28/8, 11/9, 25/9, 9/10, 23/10, 6/11 och 20/11
Nikolaigården, Skara kl. 18.30-20.30
Start med gemensamt fika till självkostnadspris.
Höstterminen bjuder in till två grupper:

Bibelsamtal utifrån Markusevangeliet
Vi tar oss an Bibelsällskapets pilotöversättning av Markusevangeliet och jämför den med översättningen vi använder idag. Vad hjälper och vad stjälper vår förståelse av texten? Låt oss smaka på orden och resonera om vad som händer i oss!
Boken kostar 100 kr och den får du första gången.
Ledare: Britt-Marie Hjertén, präst
Anmälan: senast tisdag 27 augusti till:
Britt-Marie Hjertén, 0511-265 10, brittmarie.hjerten@svenskakyrkan.se

Livsstegen - 12 steg till inre hälsa
Livsstegen bygger på Anonyma Alkoholisters självhjälpsprogram och är i det här upplägget anpassat så att vem som helst kan tillgodose sig möjligheten att starta en inre resa, få verktyg att växa och komma vidare i livet. Vi siktar på att komma igenom samtliga 12 steg under våra träffar.
Boken kostar 50 kr och du får den första gången vi ses.
Ledare: Eddy Normark, diakon
Anmälan: senast tisdag 27 augusti till:
Eddy Normark, 0511-265 21, eddy.normark@svenskakyrkan.se

Onsdagskväll i Ryttaregården, Varnhem
Kvällen inleds med en enkel kvällsmässa kl. 18.00 följt av te och smörgås. Därefter startar vi kvällens bibelsamtal, bibelstudium eller bok och samtal kl. 19.00.

Bibelsamtal
Onsdag 4/9, 11/9, 25/9, 23/10, 4/12 och 11/12 kl. 19.00-ca 20.30
Vi läser kommande söndags bibeltexter från evangelieboken och funderar och samtalar om vad texten säger oss.
Ledare: Emanuel Carlsson, präst/Monica Spolén, präst
Kontakt: Monica Spolén, 0511-265 54, monica.spolen@svenskakyrkan.se
Kostnad: Te och smörgås till självkostnadspris.

Bibelstudium
Onsdag 18/9, 2/10 och 16/10 kl. 19.00-ca 20.30
Fördjupande studium och samtal kring en bibelbok eller ett tema.
Ledare: Monica Spolén, präst
Kontakt: Monica Spolén, 0511-265 54, monica.spolen@svenskakyrkan.se
Kostnad: Te och smörgås till självkostnadspris.

Bok och samtal
Onsdag 30/10, 6/11, 13/11 och 20/11 kl. 19.00-ca 20.30
Vi läser och samtalar om boken ”Det bländande mörkret - Att upptäcka den stora glädjen” av Owe Wikström, professor i religionspsykologi, psykoterapeut och präst. Han skriver om vägen från existentiell oro över tvivel och tomhet till stor tillit. Människan kommer ibland in i ett mörker som i förstone ter sig outhärdligt. Men bortom mörkret anas ett skimmer från en annan verklighet.
Ledare: Monica Spolén, präst
Anmälan: senast 23/10 till monica.spolen@svenskakyrkan.se
Kontakt: Monica Spolén, 0511-265 54, monica.spolen@svenskakyrkan.se
Kostnad: Te och smörgås till självkostnadspris

Läsa bibeln mellan raderna
S:ta Annagården, Ardala
Torsdag 19/9, 10/10 och 14/11 kl. 18.30-20.30

Är det okej att läsa in något annat än det som faktiskt står? Så mycket mer ryms bakom orden i en berättelse. Kan det vara så att det där ”mellan raderna” har något spännande och viktigt att säga oss? Följ med på en nyfiken resa genom några kända och mindre kända bibelställen.
Ledare: Per Larsson, präst
Kostnad: Ingen kostnad.

FÖRELÄSNINGAR

Guds Israel? - I profeternas spår genom omstritt land
Peter Halldorff
Söndag 20 oktober kl. 15.00 i Skara domkyrka

I ett föredrag som till formen liknar vad rabbinerna kallar en midrash söker sig Peter Halldorff fram i ett svårnavigerat landskap och tar spjärn mot den profetiska traditionen. Kan de hebreiska profeterna bidra med perspektiv som överbryggar den avgrund som öppnat sig mellan människor efter den svarta lördagen den 7 oktober 2023 och det efterföljande kriget på Gazaremsan?Föredragets ledmotiv är hur det bibliska Israel, den moderna staten Israel och vad Nya testamentet kallar ”Guds Israel” förhåller sig till varandra.
Peter Halldorff är författare och redaktör för tidskriften Pilgrim som han var med och grundade.
Kostnad: Fika till självkostnadspris.
Anmälan: Ingen föranmälan.

Att läsa Bibeln med hela kropppen
Susanne Lindström
Söndag 10 november kl. 14.00 i Nikolaigården, Skara (bakom Kyrkans hus)
Susanne Lindström tar oss med på en bibelupplevelse där vi får möjlighet att känna igen oss själva i de människor, miljöer och händelser vi läser om i Bibeln.
Susanne Lindström är församlingspedagog och utbildad bibliodramaledare.
Kostnad: Fika till självkostnadspris.
I samarbete med KViSK.

Kontakt Skara pastorat