Pilgrimsvandringar och pilgrimsritter 2024

- Pilgrimsvandringar och ritter för klimaträttvisa, genom inre och yttre omställning.

Program

3 mars – Start i Skallsjö församlingshem (Uddaredsvägen 1, Floda) kl.10 – avslutning mellan kl.13-14
Välkommen – även du som aldrig har varit med på en pilgrimsvandring tidigare. Vi möts i Skallsjö församlingshem och går sedan en enklare rundvandring runt Sävelången (8Km) med anpassat tempo för alla deltagare och med olika stationer för kort andakt och länge lunchrast (ha gärna med dig en enkel matsäck). Sedan slutar vi med ett enkelt fika och en andakt i Skallsjö församlingshem.

Pilgrimsritt - Lördag 4 maj kl 10-16
”Andas in att jag, din Gud är här”
Vi rider från Stålarp i Mollaryd till Borgstena kyrka (med flera stopp på vägen). Vi rider i tystnad och blir uppmärksamma på hur Gud talar till oss genom hästarna och naturen.
Tillbaka i Stålarp firar vi en enkel pilgrimsmässa tillsammans.
Pris: 1200 kr
Pilgrimsledare: Charlotta Nylund, präst
Hanna Ulfsbecker, turledare
Viss ridvana är önskvärd.
Anmälan senast 26 april till Hanna Ulfsbecker: stalarp@hotmail.com

7 april – Norsesund – Västra Bodarna (Gotaleden med extrastopp vid Mjörn, 7 km)
Start vid Norsesunds station kl.10:05

2 juni - Västra Bodarna – Alingsås kyrka (10,5 km)
Start vid Västra Bodarnas station kl.10:05

Pilgrimsritt i midsommarnatten - Lördag 22 juni 18-22
”Smaka och se att Gud är god”
Vi rider i tystnad från Stålarp i Mollaryd ut i de omgivande skogarna. Vi rider i tystnad och blir uppmärksamma på hur Gud talar till oss genom våra sinnen.
Pris: 1000:-
Pilgrimsledare: Therese Karlsson, diakon, utbildad inom djur och naturunderstödda insatser
Hanna Ulfsbecker, turledare
Viss ridvana är önskvärd.
Anmälan senast 14 juni till Hanna Ulfsbecker: stalarp@hotmail.com

Pilgrimsritt på Global Walk for future day - Lördag 7 september 10-16
”I samspel med Skapelsen”
Pilgrim’s Walk For Future är en rörelse kopplad till Greta Tunbergs upprop Fridays For Future och starades av pilgrimscentrum i Vadstena 2021. Tanken är att genom pilgrimsaktiviteter runtom i landet och i världen uppmärksamma klimatnödläget och inspirera till insatser för att rädda jorden. En av orsakerna till klimatnödläget är att det uppstått ett glapp mellan människan och naturen. Detta glapp vill vi försöka överbrygga genom att ordna en dag där samspelet med naturen och i synnerhet med hästen står i fokus.
Förutom en längre pilgrimsritt i tystnad kommer vi att ägna delar av dagen till att genom olika övningar samspela med vår häst och reflektera över hur mötet med hästen också blir ett möte med oss själva och någon större än oss själva.
Tillbaka i Stålarp firar vi en enkel pilgrimsmässa tillsammans.
Pris: 1400:-
Pilgrimsledare: Madeleine Dahl, präst. Hanna Ulfsbecker, turledare

Anmälan senast 25 augusti till Hanna Ulfsbecker: stalarp@hotmail.com

Pilgrimsvandringarna är kostnadsfria.
Ansökan om ekonomiskt bidrag för att delta i pilgrimsritten är möjligt att göra hos sin församling.

Anmälan till pilgrimsvandringarna
Ralf Peters, Lerums församling.
ralf.peters@svenskakyrkan.se eller 0709-276337.

Välkommen med på vandringen!

Annika Spalde

Pilgrims Walk for future

”Pilgrimsvandringen är en handling som kan verka harmlös, men som har potential att vara omstörtande. Pilgrimen gör sig till en främling i världen och lämnar det normala. Hon gestaltar uttåget. Hon lämnar sin roll som nyttig medborgare och bara går. Det är långsamt och ineffektivt. Det behövs inte mycket på vägen. I pilgrimsvandringen förenas icke-görande och görande i samma steg. Det finns människor som väljer att pilgrimsvandra i vår tid, liksom det gjorde i orostider förr. Pilgrimvandraren är symtombärare i ett samhälle som behöver förändras. Hon söker ofta utan att veta vad det är hon söker. Hon är på väg mot det heliga, mot något av bestående värde. Hon går.”
(Lena Bergström, 2022 s. 29, i boken En grönare kyrka, teologi för klimatnödläge)

Vandring för klimatet.

Läs vår text med eldsjälen Jenny Lopes, en av de engagerade bakom de lokala vandringarna i Floda och Lerum.
Artikeln, som ursprungligen var publicerad i vår församlingstidning #1 2022, hittar du här.