Ljuskronan

Skallsjö kyrka har ett unikt ljustorn som lyser över nejden.

Färgerna som lyser upp ljuskronan följer kyrkoårets liturgiska färger.

Kyrkoåret är något annorlunda uppbyggt än den kalender vi använder oss av idag. Kyrkoåret börjar den Första Advent och slutar med Domssöndagen.

De liturgiska färgerna som lyser upp tornet är:

Vitt
Glädjens och renhetens färg. Den används under själva festen då glädjen står i centrum, exempelvis julen, påskdagen, tiden efter påsk, och pingst. Men den vita färgen används även under andra högtider som dop och vigsel.

Rött
Den heliga Andens och blodets färg.  Den används vid pingst (Andens högtid) och söndagar till minne av martyrer, människor som dött på grund av sin tro på Jesus. Annandag jul och Johannes döparens dag, midsommarafton, är sådana dagar.

Grönt
Den vanligaste färgen under kyrkoåret som står för det andliga växandet. Som troende och kristen är man aldrig ”färdigväxt”, utan har alltid mer att lära, både som kristen och som människa. Färgen används under Trefaldighetstiden, som infaller under sommaren och hösten, och Trettondedagstiden.

Violett och blått
Botens och förberedelsens färg. Det är kyrkoårets allvarligaste färg och används i advent, då vi förbereder oss inför julen och i fastan, i förberedelsen inför påsken. Den blåa färgen kan också användas på Mariadagar som fjärde Advent då temat är Herrens moder och Jungfru Marie bebådelsedag.

Svart
Sorgens och dödens färg. Den används bara på långfredag (dagen då Jesus dör på korset), samt vid begravning. Svart finns inte som färg i ljuskronan, men vi har ljuset släckt under långfredagen, för att påminna oss om att Jesus dog för vår skull.

De liturgiska färgerna kan också ses på bl. a prästens kläder, stolan och mässhaken och nattvardens textilier, inne i kyrkorummet.

Här kan du ladda ner vår broschyr "Fakta om Skallsjö kyrka" där du kan läsa kort om kyrkans historia samt om kyrkans renovering 2010-2011.

Hämta broschyr här