Karin Häll
– Här i den medeltida kyrkan möter spår av människor som har verkat långt före vår tid. Vi kan erfara lagren av minnen som berättar om kyrkans roll som samhällsvarelse. Mitt i tidens ström står den enskilda människan, med tidlös sårbarhet, som en spegling av olika sammanhang.
Med utforskande blick stiger Karin Häll in i Sankt Nicolai kyrka i Arboga. Hon berörs av den kraftfulla arkitekturen, de äldre konstföremålen och atmosfären som förenar snart tusen år av människors verkan. Med precision och värme låter hon sina egna skulpturer bli delaktiga i dialogen i kyrkorummet.
– Kyrkan är som en stor kropp som under historien har rymt många beslut. Kyrkans makt och sociala kontroll sträckte sig långt utanför kyrkans väggar. Kyrkans roll var politisk, och just i Arboga hölls Sveriges första riksdag år 1435. Spåren av kyrkans utveckling genom olika epoker fram till vad den är i dag är fascinerande. Karin Hälls skulpturer i Sjätte sinnet poängterar händelser i historien och knyter samtidigt an till vår egen tid. Vardagliga föremål får oväntade och förstärkande roller.
RUT har den klassiska skulpturens gestalt, med milda ögon som tycks följa besökarna i rummet. Huvudduk och halsklädnad av moderna städmaterial blir signaler till att begrunda begreppet renhet. RUT är namnet på skatteavdraget för städning, men också på en av få kvinnor som har en egen bok i bibeln. Den RUT som möter oss här kan ha dröjt kvar från kyrkans första sekel – eller lika gärna vara en av oss i dag.
I full skala tar The Donkey (Åsnan) plats i kyrkorummet, ett anspråkslöst lastdjur utan status, van att förflytta sig och att bära på eget och andras bagage. Den tidlösa åsnan är här byggd av bland annat pack- och flyttfiltar, men skulpturen ger i sig så många fler associationer. Varje besökare kan bidra med sin fundering. Guitar (Gitarr), en färgstark, textil skulptur, som är lika stor som sin musiker, leder tanken till bollar, toner och den lekande människans uttryck. Vägvisare har formen av två vilsna träben med raggsocksklädda fötter som ändå tycks peka ut en riktning. Visshet och ovisshet, fångade mitt i steget, vandrar här tillsammans.
Karin Häll är utbildad vid Konstfack och Konsthögskolan i Stockholm. Med mångbottnade verk ställer hon ut både i Sverige och internationellt.