Nytt gravskick - Askgravlund invigs på Sigtuna kyrkogård

5 december

Efter högmässan den andra söndagen i advent kommer den nya askgravlunden på Sigtuna kyrkogård att invigas. Invigningen förrättas av kontraktsprosten Anders Johansson. Efter invigningen samlas vi för ett samkväm på Munken.

Askgravlunden är en gemensam begravningsplats av kollektiv karaktär. Det finns  920 platser totalt. Gravsättning sker utan upplåtelse av gravrätt. Framtida gravsättningar av anhöriga intill varandra är ej möjliga eftersom gravsättningarna sker löpande i kronologisk ordning.

Gravsättning kan ske med eller utan anhörigas närvaro. Askan nedgrävs direkt i jorden i en sammetspåse som tillhandahålls av kyrkogårdsförvaltningen.

Om begravningsgudstjänsten/ceremonin är en urnakt finns möjlighet att låna en urna som kyrkogårdsförvaltningen tillhandahåller.

Det finns gemensamma platser i askgravlunden där namnen på de gravsatta kan anges på en minnesplatta i brons. Minnesplattan anger den gravsattes tilltalsnamn och efternamn, födelseår och dödsår. Plattorna består av brons och har ett utförande och kan inte varieras. Även plattorna monteras löpande i kronologisk ordning efter gravsättning. Minnesplattan med den gravsattes namn sitter kvar i 25 år och tiden kan inte förlängas.

Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för skötseln och planteringen i askgravlunden. Snittblommor i vas och ljus (ej batteriljus) får placeras i askgravlunden på avsedd plats. All övrig utsmyckning såsom kransar, växter, ljuslyktor, marschaller och prydnadssaker tas bort av kyrkogårdsförvaltningen. Blommor efter begravningsgudstjänsten/ceremonin får inte läggas i askgravlunden.