Foto: Marcus Gustafssoon

Kyrktuppen får ny glans

Det var drygt 35 år sedan sist men nu får kyrktuppen i Sävar ny förgyllning.

På byn kallas Sävar kyrka ofta för tuppkyrkan. Inte så märkligt med tanke på den ståtliga kyrktupp som kröner tornet och vakar över församlingen. Men även en kyrktupp kan då och då behöva lite kärlek och omsorg, förgyllingen har med åren blivit sliten och tuppen ganska smutsig. Uppmärksamma Sävar-bor kunde därför se tuppen lämna tornet på morgonen den 5 februari. Någon flygtur på egen hand handlade det inte om utan ett väl planerat lyft med hjälp av mobilkran.

Tuppen ska nu under några veckor rengöras och få glänsande ny förgyllning innan den får återvända till sin vanliga plats i skick som ny.

Senaste gången tuppen lämnade sin post var i november 1982. Den gången var läget mer akut, starka vindar hade fått röret som tuppen sitter fast i att kröka sig så att tuppen hängde alldeles snett.

Även den här gången ställde vädret till problem. Ett första lyftförsök några dagar tidigare fick ställas in på grund hård vind. Vid det andra försöket hade temperaturen fallit till runt -25 grader vilket gör alla material skörare, även kyrktuppar. Men lyftet kunde genonföras utan missöden.

Filmklippet nedan är från vaktmästaren Benny Carlssons hjälmkamera och visar hur hela tupplyftet gick till.