Vad innebär det att bli döpt?

Dopet är en kärlekshandling. Den som blir döpt tar emot Guds villkorslösa kärlek. Vi behöver inte bevisa något för att ta emot kärlek från Gud. Därför döper vi små, nyfödda bebisar i Svenska kyrkan. Givetvis kan du även döpas senare i livet, dopet har ingen åldersgräns!

Den som döps blir medlem i Svenska kyrkan och i en församling. Genom dopet blir vi inlemmade i en stor gemenskap, i vilken alla kristna människor ingår.

Man kan döpas även som ung och vuxen. Allt fler blir döpta före konfirmationen. Innebörden av dopet är densamma; Gud älskar oss villkorslöst.

Dopet kan äga rum i kyrkan, i hemmet, i trädgården, i en friluftsgudstjänst … I Säterbygdens församling erbjuder vi dop i första hand i samband med gudstjänsten på söndagen. Det betyder att dopet kan äga rum i gudstjänsten eller efter gudstjänsten. Förr var det vanligt att man döptes i gudstjänsten. Idag är det vanligt att dopet äger rum i kretsen av familjen utanför gudstjänsten. Det upplevs ofta som extra högtidligt (och kanske nervöst) att döpa i gudstjänsten. Men det är uppskattat och vi erbjuder gärna den möjligheten i vår församling. Men, som sagt, dopet kan även äga rum utanför kyrkan.  Under sommaren firar vi regelbundet friluftsgudstjänster, i vilka det inte är ovanligt att dop äger rum.

En tid före dopet vill gärna prästen som ska döpa träffa familjen och/eller den som ska döpas för att prata om dopet, välja psalmer m.m. I församlingen kallar vi det mötet för dopsamtal. Då kommer också frågan om eventuella faddrar upp. Den som är fadder bör själv vara döpt.

”Dopets vatten, det är tecknet på en kärlek utan mått. Födas, leva, dö och uppstå – före oss har Kristus gått. Flodens vatten strömmar ständigt, liv åt träd och ört det bär. Livets vatten i en dopfunt vittnar om att Gud är här.” Sv. Ps. 386:2