Samtal om existentiell hälsa

Vi behöver prata om helheten. För att vara friska och må bra behöver vi lyfta de existentiella frågorna. Under sex torsdagskvällar träffas vi och samtalar om existentiell hälsa utifrån läkaren och professorn Anders Rosengrens bok "Hela livet".

Vi behöver prata om helheten. För att vara friska, må bra och behålla hälsan behöver vi lyfta de existentiella frågorna. Innan vi kastar oss över broccoli och stegräknare, behöver vi ställa oss frågan: Vad är viktigt i mitt liv?

I ”Hela livet” delar läkaren och professorn Anders Rosengren med sig av personliga tankar, erfarenheter och ett nytt livskoncept, som vänder upp och ner på det traditionella sättet att tala om hälsa. De flesta av oss behöver inte mer kunskap om hälsosamma vanor; vi behöver veta varför vi skaffar dem, hävdar Anders Rosengren. Han har utvecklat en metod, där man genom öppna, existentiella frågor guidar sig själv fram till svaren.

Som första forskare i världen, har Anders Rosengren kunnat visa, att rätt ställda livsfrågor kan få samma effekt som läkemedel, och dessutom över lång tid. I boken ”Hela livet” berättar han om sin personliga resa, om metoden och livsfrågorna vi behöver ställa – och ger konkreta tips som gör det lättare att ta hand om oss själva och hantera vardagen, när vi väl har funderat ut vad vi vill förändra. Läsare får utforska hur stress och motion påverkar varandra. Hur dygnsrytmen kopplas till åldrande, hur synen på tillvaron i stort färgar matvanorna och mycket mer. (Nordstedts)

Under sex torsdagskvällar träffas vi i Vallda församlingshem och samtalar om existentiell hälsa utifrån ett samtalsmaterial som framtagits i samarbete med Anders Rosengren, Norstedts förlag och Sensus.

Varannan torsdag kl 18:30-20 i Vallda församlingshem med start den 8 sep. Sedan träffas vi: 22/9, 6/10, 20/10, 3/11 och 17/11.

Vid första tillfället får ni boken som vi bjuder på!

Anmäl dig genom att skicka ett mail med namn och telefonnummer till annika.olsson@svenskakyrkan.se eller fyll i formuläret nedan.

Har du frågor så hör gärna av dig till mig!

Annika Olsson, präst i Särö pastorat
Mobil: 076-135 87 12

Anmälan till Samtal om existentiell hälsa