För dig som känner sorg och saknad

Sorg är alla de känslor, tankar, kroppsliga reaktioner och förändrade beteenden som du kan få vid en förlust. Sorg kan vara olika för olika personer men kan också variera mycket hos en person. Det kan vara smärtsamt, jobbigt och tröttande med sorg.

Ge utrymme
Ofta är det många som sörjer en människa samtidigt, där alla har haft sin egen relation och historia med den som dött.
Det är viktigt att vi låter den närmast sörjande vara i fokus och undviker att ta
över med våra egna minnen och känslor.
Vi måste komma ihåg att låta den sörjandes känslor, oavsett vilka de är, vara de som gäller. Våra tankar och berättelser är såklart också viktiga
– men inte viktigast.

Sorgegrupp

För dig som mist en vuxen nära anhörig.
Sorgegrupper finns i Sandvikens pastorat. Inbjudan lämnas till närmast anhöriga och brukar omfatta fem träffar. Samtal i sorgegrupp kan vara en mycket god hjälp både genom att man sätter ord på sina egna upplevelser och genom att man får ta del av andras erfarenheter.
När sorg drabbar oss kommer många känslor och tankar som kan vara skönt att få prata om med andra som är i en liknande situation, att kunna dela erfarenheter och tankar med andra.
Kontakt sker via Pastorsexpeditionen telefonnummer 026-25 50 53

Vägen vidare

Öppen träff för er som har mist ert barn sent i graviditeten, vid förlossning eller under de första levnadsmånaderna.
Här finns möjlighet att träffa andra föräldrar som är i en liknande situation.
Vi tänder ljus för barnen, fikar och samtalar.
Kontakt sker via Pastorsexpeditionen telefonnummer 026-25 50 53

Att mista en anhörig eller vän som stått nära påverkar oss alla på olika sätt.
Hur länge sorg är påtaglig och påverkar det dagliga livet är mycket individuellt. Sorgeår är ett gammalt uttryck som används än idag. Man brukar säga att under sorgeåret upplever man årets alla vardagar och helger för första gången efter dödsfallet, och att det då blir många tillfällen att minnas och fundera. Anhöriga håller ibland med om att det stämmer, men inte alltid. En gammal människa som är mätt på livet är det oändligt mycket annorlunda att sörja än ett barn som har gått bort i förtid. Det är viktigt att sorgen får ta den tid den tar, att man får sörja klart, och att man inte stelnar i sorgen och låser om sina känslor.

Att hjälpa någon i sorg
Vad ska man säga och göra när någon nära drabbas av sorg? Många känner sig osäkra.
Här nedan finns en länk till där du kan läsa mer om sorg och med konkreta tips
Första hjälpen vid sorg

Att tända ljus och smycka graven
En grav eller minneslund är som en vallfartsplats, dit man kan gå med sina tankar och minnen. Att tända ljus, ordna med blommor och på olika vis smycka är konkreta handlingar som kan hjälpa oss att uttrycka det vi saknar ord för.

Allhelgonahelgen
Runt Allhelgonahelgen har det vuxit fram en tradition att besöka kyrkogårdarna och tända ljus. I kyrkorna brukar det vara en särskild gudstjänst eller konsert denna helg till minne av de i församlingen som har gått bort under året.

Ensamhet
Ensamhet är för många den svåraste erfarenheten i samband med sorg. Församlingens olika verksamheter kan ofta hjälpa till att skingra ensamheten. Sandvikens pastorat har olika former av gruppverksamhet då människor samlas runt en aktivitet eller helt enkelt bara umgås med varandra. Man brukar säga att församlingen är som en mötesplats, ett hem, för olika åldrar och att man genom kyrkan kan hitta mötesplatser i hela Sverige och i hela världen.

Kyrkan finns för dig, vi kan erbjuda samtal utomhus eller via telefon

Ingen att prata med?

Ring om stort som smått och det som är viktigt för dig. Och det är gratis.