Sociala utmaningar och diakonala möjligheter

Nyhet Publicerad Ändrad

Stockholms Stadsmission har bedrivit socialt arbete bland utsatta människor sedan 1853. Marika Markovits är Senior Advisor inom Stockholms Stadsmission. 23 januari kommer hon till 2020-års första frukostseminarium.

Efter 15 år som direktor har hon denna höst på egen begäran valt att
kliva av sin tjänst som direktor. Från och med den 1 november är hennes nya roll inom Stockholms Stadsmission Senior Advisor.
– Min son behöver mer än någonsin min närvaro och stöd både hemma och i skolan. Det gör att jag inte kan arbeta heltid. Samtidigt är jag fortsatt djupt engagerad i Stockholms Stadsmissions vision, värderingar och verksamhet.
I min nya roll som Senior Advisor kommer jag stödja organisationen i mötet med Stockholms sociala utmaningar, säger Marika Markovits.

Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för ett mänskligare samhälle för alla.  Verksamheterna bedrivs för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag.
– Verksamheten i Stadsmissionen har alltid haft en stark koppling till kyrkan och man har alltid tänkt att tron är ett redskap för människor att få upprättelse. Vår gemensamma nämnare är den kristna grundsynen. En stadsmission är inte en församling, eller kyrka. De har fått det avgränsade uppdraget att utifrån den kristna värderingsgrunden bedriva social hjälpverksamhet, vård eller ut- bildning av barn och unga. Stadsmissionernas uppdrag är att professionalisera och fördjupa detta diakonala arbete. Det betyder inte att vi tar över det diakonala uppdraget som kyrkan har.

Vad är diakoni?
– Jag brukar säga att diakoni är kyrkans sätt att organisera ”nästankärlek”. Kärleken till medmänniskan är det uppdrag som alla döpta har att tjäna sin nästa. Man kan också säga att det är socialt arbete på kristen grund.

Vad driver dig i ditt arbete?
– När jag läste till präst var det en biskop som sa till oss kandidater, att man inte ska bli präst om man inte känner kärlek till människan. Det är nog min drivkraft och grunden till att jag alltid känt en nyfikenhet, ett enormt engagemang och en tro på att vi människor har förmåga att förändra livet och samhället. Ofta är det i mötet med människor som jag får energin och kraften till det jag gör. Det har jag känt både som församlingspräst och inom Stockholms Stadsmission.

Vad tänker du tala om på frukostseminariet i januari?
– Diakonins startpunkt är engagemanget för nästan och mitt eget ansvar. Församlingarnas diakoni och Stadsmissionernas arbete börjar just i det personliga ansvaret och engagemanget. Jag kommer också att berätta en del om de utmaningar vi ser i staden i vår samtid.

Anmäl dig till frukostmötet

Frukostmöte med Marika Markovits

Kom och lyssna till Marika Markovits, Senior Advisor, Stockholms Stadsmission. Torsdag 23 januari kl 07.00-08.45 Grand Hotel Saltsjöbaden. OBS anmälan senast 17/1.