Nattvardskeramik med lokalt formspråk

I vår får Uppenbarelsekyrkan och Skogsö kapell nya nattvards- serviser formgivna av Skogsökeramikern Anna Löwenhielm.

Konstnären Anna Löwenhielm bor på Skogsö och har arbetat med keramik i nästan 20 år. Anna är också civilekonom, lärare och bedriver forskning på universitetet. För tillfället arbetar Anna nästan uteslutande med keramiken. Förutom sin egen produktion har hon kurser och undervisar i skapande verksamhet.
När församlingen frågade om Anna kunde ta fram förslag på ny nattvardskeramik nappade hon direkt.
–Jag är så hedrad att jag fick frågan och svarade direkt att det här vill jag verkligen göra. Det är ett så ärofyllt uppdrag. Eftersom jag bor på Skogsö rör jag mig hela tiden i de här miljöerna. I olika skolsammanhang har jag också varit mycket i Uppenbarelsekyrkan. Jag är så förtjust i de här platserna och framförallt är kapellet på Skogsö en del av livet för oss som bor här. Jag går där varenda dag och det känns fantastiskt för mig att få det här uppdraget, säger Anna Löwenhielm.

Nattvardsservisen kommer att vara i keramik och ska förutom i mässor i kyrkan och kapellet kunna användas utomhus, på resor och vid andra tillfällen.
Funktionalitet i olika sammanhang har därför varit en förutsättning för den nya keramiken.
–Tanken är att det ska kunna användas brett. Jag skapar uteslutande funktionskeramik. Därför arbetar jag också i stengods. Jag vill att det ska kunna användas varje dag. Det är också viktigt att de olika delarna fungerar tillsammans: hur man ska hålla, hur det ska hällas, måtten på föremålen och så vidare. Det är så mycket som jag tycker är intressant att jobba med. Det känns som den ultimata funktionella keramiken att få skapa föremål till en ceremoni som betyder något för människor.

Tanken med de nya nattvardsserviserna är att de vid behov ska kunna användas tillsammans och kunna kombineras på olika sätt. Anna Löwenhielm, kyrkoherde Lars Viper och Eva-Marie Åkesson, inventarieansvarig, har haft många diskussioner, tittat på glasyrprover och gemensamt kommit fram till de två förslag som nu förverkligas.
–Eftersom Uppenbarelsekyrkan och Skogsö kapell hänger ihop är tanken att man ska hitta ett gemensamt formspråk som fungerar för båda. Jag har tittat mycket på kurvatur och valv. Det kommer att bli samma formspråk och kurva på de olika serviserna, men de har olika glasyr och lite olika dekor för att passa på respektive ställe. Uppenbarelsekyrkans servis kommer att ha glasyren Tegel, som jag utvecklat själv. Den är roströd som jag tycker passar med byggnaden och med arkitekturen. Dekoren är lite mer arkitektoniskt rak och stram.
–Glasyren jag utvecklat till Skogsö heter Blåbär. Den är lite som bären när de håller på att mogna, blåa men också lite grönskiftande. Den är tänkt att associera mest till skogen, men också lite till havet. Dekoren på den är också mer lekfull och vågig. Den ska vara lite mer naturlevande och stämma med platsen.
–Genom sin form hänger serviserna ihop och går att kombinera. Glasyren visar deras hemvist på de olika platserna, säger Anna Löwenhielm.

Kompletterande nattvardsföremål

Nattvardsföremål i keramik har ett annat användningsområde än den servis i silver som används i Uppenbarelsekyrkan. Eva-Marie Åkesson, som är inventarieansvarig i församlingen, förklarar behovet av ny nattvardskeramik.

–Under fastan, när det är mer avskalat i kyrkan, finns det behov av en enklare nattvardsservis. Andra tillfällen är vid mässor utomhus, på resor och läger. Det kommer att bli en uppsättning till Uppenbarelsekyrkan och en till kapellet på Skogsö. Det finns sedan tidigare äldre nattvardskeramik som fortfarande används. Men de uppsättningarna är inte längre kompletta efter många, många års flitigt användande, säger Eva-Marie Åkesson.

Uppdraget att tillverka den nya nattvardskeramiken har gått till skogsökeramikern Anna Löwenhielm, som formgett de nya nattvardskärlen enligt församlingens önskemål.
–Saltsjöbaden har en tradition med många fina konstnärer och det är roligt att kunna anlita ännu en sådan. De nya nattvardskärlen kommer att ha samma form för kyrkan och kapellet för att vid behov kunna användas tillsammans och komplettera varandra. Det som skiljer dem åt är att kyrkans nattvardskeramik kommer att vara tegelröd och den till kapellet blir blå. Uppdraget består av kalkar (bägare), paten (oblatfat), oblataskar, vinkannor och ljusstakar. Skogsö får också en ny dopkanna, säger Eva-Marie.

Anna Löwenhielm har också fått i uppdrag att formge den nya dopljusstaken, som varje person som döps i församlingen får som minne av sitt dop.

Församlingen hoppas kunna inviga de nya nattvardsserviserna sista söndagen i maj, då Heliga trefaldighets dag infaller.
–Genom åren är det många som bidragit ekonomiskt till kyrkan med gåvor av olika storlek. Det är det fortfarande många som vill göra och det går utmärkt att få vara med och finansiera också den nya nattvardskeramiken. Den som vill göra det kan kontakta mig via expeditionen, säger Eva-Marie Åkesson.