Jesusrörelsen

Jesusrörelsen fortsätter med dig och mig, liksom den fortsätter världen över. Kyrkovalet i höst är alltså ett val, ett livsval, som handlar om vårt engagemang och arbete för och i Jesusrörelsen, här och nu, med rötter bakåt i tiden över 2000 år. Läs kyrkoherde Lars Viper i senaste "Tanken".

Uppenbarelsekyrkan är fylld av bilder på män och kvinnor från Gamla testamentet i Bibeln, från den antika tiden och från världens alla delar och kulturer. Där finns helgon, missionärer, kungar och människor från 1900-talet. Alla har de något gemensamt. De är en del av en helig historia. Och jag skulle vilja säga en rörelse och utveckling som började med Jesus.

Jesusrörelsen började i Galileen i nuvarande Israel. Denna rörelse kom att ha stor utveckling i Jerusalem och sin fortsättning i Aten och i Rom. Jesusrörelsen fortsatte vidare mot nuvarande Nordafrika, Spanien, Indien, England och slutligen Skandinavien.

Jerusalem var platsen för Jesu förkunnelse och kritik av offerkulten. Det var där han också redan som barn diskuterade med lärda. I Jerusalem blev han tillfångatagen, dömd och dödad. Där i Jerusalem påstod också lärjungarna att de sett honom levande efter döden.

I Athen kom Paulus att tala inför den högsta domstolen och förklara, att hans ärende var den uppståndne Jesus. Han som var uppståndelse från de döda och inspirerade kvinnor och män runt hela Medelhavet till ett helt nytt liv. I Rom kom den där lärjungen, som Jesus en gång kallat från fiskearbetet, Petrus, möta sin död efter att ha grundat församling och lett lärjungarnas arbete efter Jesu uppståndelse. Medelhavet blev platsen som sagt för många kristna församlingar. Lärjungen Markus kom att verka i Egypten och Tomas i Indien. Spanien kom att bli platsen för Jesu nära anhörige Jakob.

Europa blev tidigt en del utav Jesusrörelsen med början i Jerusalem. England (Saxarna) och Frankrike (Gallerna) blev alla kristna tidigt. Skandinavien drogs in i den stora kyrkofamiljen genom tysk, engelsk och slavisk mission.

När vi går till kyrkoval, så blir vi påminda om att kyrkan idag är en Jesusrörelse med tusenåriga rötter. Budskapet är dock detsamma: Gud är kärlek. Genom dopet är alla delaktiga i ett skeende övertid oavsett vilka vi är. Jesusrörelsen handlar om människosyn och livsmening, liksom den handlar om en lång historia bakåt som ger sammanhang till oss här idag.

Jesusrörelsen har varit ett hopp för afroamerikanerna under slaveriets tid och ända in i modern tid. Sången om Jesus var en kraft som gav liv, tröst och kraft. Väckelsens alla grupper under 1800-talet i vårt land inspirerade till demokrati, föreningsbygge och studier. För många är kyrka och tro det som håller ihop tillvaron i en starkt föränderlig värld.

Symbolerna i våra kyrkor, som finns runt om i hela Sverige, är desamma som finns i Indien och Syrien. De vill förmedla tro och hopp i en värld, som längtar efter frihet. Jesusrörelsen är inte bara historia och ett kulturhistoriskt perspektiv, utan en livsmodell. Jesusrörelsen fortsätter med dig och mig, liksom den fortsätter världen över. Kyrkovalet i höst är alltså ett val, ett livsval, som handlar om vårt engagemang och arbete för och i Jesusrörelsen, här och nu, med rötter bakåt i tiden över 2000 år.
Välkommen att vara med!

Lars Viper, kyrkoherde