Fantastisk gåva

Saltsjöbadens församling har fått två svarta stolor i gåva, en till Skogsö kapell och en till Uppenbarelsekyrkan. Tack!

En vacker höstsöndag kom en församlingsbo fram till mig på kyrkbacken efter mässan och undrade ”behöver församlingen någon ny liturgisk textil? Jag skulle i så fall gärna ge den som gåva till församlingen.”
Vilken fantastisk fråga. Mitt svar kom snabbt – ”oh, tack, högst upp på önskelistan står två svarta stolor, en till Skogsö kapell och en till Uppenbarelsekyrkan”. Svaret från givaren kom lika snabbt – ”bra, då vill jag gärna ge er två svarta stolor”.

Uppdraget att sy stolorna gick till textilkonstnär Sylva Klarén, Sakral Textil. Sylva har sytt, men också restaurerat, en hel del för församlingen under nästan 20 år. De svarta stolorna var de sista föremålen som Sylva sydde innan hon, med ålderns rätt, la ner sitt företag vid årsskiftet. Sylva kom själv till församlingshemmet för att leverera stolorna och i mitten av januari använde t.f. kyrkoherde Claes-Otto Hammarlund Uppenbarelsekyrkans nya svarta stola för första gången vid en begravning.

Tyget är italienskt siden, vävt i Venedig, fodret också i siden och därtill ett mellanfoder i bomull. Brodyren är gjord med silvertrådar växelvis lagda med den blanka respektive den matta sidan uppåt. Prästen använder svart stola på långfredagen och vid begravningar.

Sylva Klarén kommer till församlingens tisdagslunch den 10 november och berättar om de textilier hon sytt till Uppenbarelsekyrkan och Skogsö kapell.