VI LÄSER MARKUS – KAP. 15
Mitt i natten kallar man samman det judiska rådet och genomför ett förhör med Jesus. När det sedan blir morgon binder man Jesus och tågar iväg med honom till Pontius Pilatus. Pilatus är romersk prefekt över Judéen, Samarien och Idumeen 26-36 e kr. Han är kejsarens förlängda arm ut i riket och han skulle hålla ordning i provinserna och se till att skatten betalades in till kejsaren. Prefekten var även ordförande i högsta domstolen och hade makt att utföra dödsdomar. Pontius Pilatus går till historieböckerna för att vara känd för sin grymhet och ovilja till att kompromissa. Senare avsattes han faktiskt av Rom just p.g.a. sin brutala hänsynslöshet. Det är i Pilatus händer Jesus öde läggs och förutsägelsen från Mark 10:33 slår in: ”Människosonen ska utlämnas åt översteprästerna och de skriftlärde, och de ska döma honom till döden och utlämna honom åt hedningarna”. Pilatus är en av hedningarna, icke-judarna. De judiska ledarna har inte makt att själva utdöma dödsstraff eftersom Israel är ockuperat av Rom, och därför behöver de Pilatus domslut.
Ett intressant faktum är att det man anklagar Jesus för skiljer sig åt från nattens utfrågning. Under natten har översteprästen velat döda honom för att han menar sig vara Gud, nu berättar man för Pilatus att Jesus menar sig vara judarnas kung. Det är ett smart drag av de judiska ledarna. På Jesu tid skiljde man inte på religion och politik i Romarriket. Seger över ett land innebar även seger över deras Gud. En Gud regerade över landet. När man nu anklagar Jesus för att säga sig vara judarnas kung vill man väcka onåd hos Rom och säga att Jesus menar sig vara en konkurrerande makthavare till Rom. För Rom var ju kejsaren Guds son. Om nu Jesus markerar sig som kung är han en hotbild mot kejsaren. ”Du är alltså judarnas kung”, frågar Pilatus Jesus. På det svarar Jesus: ”Du själv säger det”. Han varken förnekar eller dementerar, och det gör den hårdföre Pilatus brydd.
Markus väljer att i sitt evangelium förminska Pilatus roll i domen. Han försöker visa att Pilatus försöker hitta andra vägar, t ex genom att erbjuda Barabbas som alternativ dödsfånge. Han skriver också att Pilatus ifrågasätter om Jesus verkligen gjort sig förtjänt av dödsstraff. Det är otroligt spännande – den blodsälskande, våldsamme och burduse Pilatus tvekar att döma till döden!!! Markus markerar också att det krasst sett var de judiska ledarna som dömde Jesus, drog igång detta och såg till att det genomfördes. De har Jesu blod på sina händer. För de första kristna var texten i Markus förståelig här. De förstod att Markus ville rikta kritik till hur de judiska ledarna skött personen Jesus och att han anklagade dem för Jesu död. Tyvärr har det senare missförståtts av kristna där man istället attackerat och anklagat judarna som folk för Jesu död. Det var aldrig Markus intention.
Barabbas betyder ”Bar-abbas”- ”son till fadern”, en människoson, en mänsklighet. Teologiskt sett finns en stark poäng med detta; Jesus dör för att människorna, mänskligheten, ska befrias. Jesus dör för vår skull!
När Jesus dömts kvarstår avrättningen. Den inleds med bespottning och psykisk misshandel. Sedan börjar Jesus sista vandring, hans uttåg. Många känner till Jesus intåg i Jerusalem, men uttåget är minst lika viktigt. Nu har Hosianna-ropen ersatts med rop om korsfästelse. Golgata var en kulle utanför stadsmurarna och korsfästelser skedde på platser där folk kunde se de avrättade – som avskräckande exempel. Jesus golgatavandring är en förnedring.
En skadeskjuten, plågad och trakasserad man är på väg mot sin död. Han är sliten och orkar inte ens bära sin tvärslå till korset hela vägen själv utan behöver hjälp med det. På det sättet drar han även in en annan oskyldig man in i förnedringen. Jesus avkläds sina kläder och sin värdighet och korsfästs och dör. Man avlider oftast långsamt när man korsfästs. Det kan ta dagar innan man dör, och dödsorsaken är oftast kvävning när kroppen inte orkar resa sig för att andas in mera.
Markus är noga med tidsangivelserna kring Jesu död, och det visar sig att Jesus dör snabbt; endast efter 6 timmar på korset. Det förvånar Pilatus men vi kan ana att kombinationen av stress, ångest, oro, övergivenhet, sömnbrist, piskslag och korsfästelse nog påverkade den processen. Mörkret som faller över jorden innan Jesu död blir ett symboliskt tecken på vad som händer i världen när mörkret verkar vinna över ”han som är världens ljus”. I samma stund som Jesus dör brister förhänget i templet. Det är en stark symbolisk bild. Den kan tolkas som att vägen in i det allra heligaste öppnas och görs tillgänglig för alla, hela mänskligheten, alla Bar-abbas.
Den förste person att efter Jesu död erkänna Jesus som Guds son var en okänd, troligtvis icke-judisk, soldat. En officer som drabbas av det han upplever och brister ut i någon slags trosbekännelse: den mannen måste ha varit Guds son!
En annan hittills okänd man dyker sedan upp i texten. Det är Josef från Arimataia. Vi vet inget om honom men vi kan ana att han är
- en from man som värnar om att hålla lagen, för han vill verkligen att Jesus ska bli gravlagd innan sabbaten drar igång.
- en rik man, för han äger en grav som redan är uthuggen för honom och som var så rejäl att det behövdes en stor sten för att försegla den.
- att han var en av Jesus efterföljare i smyg, för han har inte nämnts tidigare i något evangelium men han är mån om Jesus.
- en modig man, som vågar gå till Pilatus och be om Jesu kropp.
Josef hinner fixa linnetyg att svepa in Jesu kropp med, men mer än så hann han inte innan det blev sabbat och Jesus skulle gravläggas, och det finns några kvinnor som vittnen till var han blev gravlagd.
Det finns många paralleller mellan det som drabbar Jesus i Markus 15 och psalm 22 i GT. Den psaltarpsalmen anses vara en profetia om Jesu lidande och jämför man så finns det mycket som stämmer: i psalm 22 förutsägs att Messias ska föraktas och hånas och att folk ska skaka på sina huvuden när de ser honom. Det skrivs att soldaterna ska dela upp hans kläder mellan sig och orden ”min Gud, varför har du övergivit mig, uttalas förtvivlat. Läs gärna psalm 22 efter att du läst kap 15 i Markus och förundras över att Gud genom sina profeter förutspått Jesus lidande långt innan Jesus ens var född. Guds perspektiv på saker och ting kan vara nyttiga att bära med sig. Jesu död var inget misslyckande. Gud har inte förlorat. Smärtan, döden och korset är välplanerat av en Gud som har ett syfte med korset och som har en plan för att vinna över döden. Det läser vi om i kap 16!
Sussie Kårlin är kyrkoherde i Ryssby-Åby pastorat