Vill du bli döpt eller vill du att ditt barn ska bli döpt?

Många dop sker under barnets första år, men i Svenska Kyrkan döps också en hel del tultande ett-åringar, nyfikna 4-åringar, kloka 10-åringar, blivande konfirmander och vuxna. Man är aldrig för gammal för att låta döpa sig!

Varför dop?

Dopet är för många familjer en fin tradition då man kopplar samman en ny individ med tidigare generationer och högtidligt välkomnar en ny människa till livet. I dopet nämns individens namn och han eller hon bekräftas och lyfts fram på ett speciellt sätt. Men dopet är också mer än så; den kristna tron talar om att vi genom dopet välkomnas in i Guds famn, adopteras som Guds barn och blir viktiga pusselbitar för varandra i Guds stora världsvida kyrka. Bibeln säger att Gud utrustar oss med sin helige Ande i dopet och dopet kan få bli en viktig grundsten och trygghet för en fortsatt resa tillsammans med Gud. När man döps i Svenska Kyrkans ordning blir man också medlem i Svenska Kyrkan.

Dop i Ryssby- Åby pastorat

I vårt pastorat är det möjligt att låta döpa sig under någon av våra befintliga gudstjänster på söndagarna, till exempel i högmässan på förmiddagen eller i en familjegudstjänst på eftermiddagen. Många väljer att i stället boka en egen dopgudstjänst. Vi har tider för dop avsatta på vissa lördagar och söndagar varje månad och dessa bokas genom kontakt med pastorsexpeditionen. I pastoratet finns två kyrkor; Åby kyrka i Läckeby och Ryssby kyrka i Rockneby. Dop sker ibland i hemmet eller utomhus.

Dopgudstjänsten

Dopgudstjänsten följer en bestämd ordning där fasta moment som till exempel bibelläsning, upphällande av vatten, psalmsång och bön ingår. Men som dopfamilj har ni möjlighet att välja vilka psalmer som ska sjungas, vilken musik som ska spelas och vilka som vill vara aktiva i gudstjänsten. Det är också möjligt att själva medverka med solosång eller diktläsning.

Hur gör man?

Den som vill bli döpt eller som vill att ens barn ska bli döpt kontaktar pastorsexpedition Kristina Danielsson 0480-382 08 kristina.danielsson2@svenskakyrkan.se  Ha gärna kontaktuppgifter och personnummer på dopkandidaten till hands vid kontakt. Ni bokar då tid och plats för dop. Det går också att utan kostnad boka något av våra församlingshem för dopfika efter gudstjänsten. Efter att bokningen är gjord kommer tjänstgörande präst höra av sig till er för att boka ett dopsamtal. Vid dopsamtalet finns möjlighet att tala om praktiska frågor kring dopet, önskemål kring gudstjänsten och frågor och tankar kring kristen tro.

Frågor och svar

Kostar det något att döpas?

Nej, det är gratis att döpas. Dop kan ske gratis i vilken församling och kyrka som helst inom Svenska Kyrkan. Du behöver alltså inte döpas i den församling du tillhör. I Ryssby- Åby pastorat är det också gratis att i samband med dopgudstjänst låna lokal för efterföljande fika. Pastoratet bjuder även på kaffe och tårta (för upp till 20 personer) om man inte själv kan eller vill ordna med det. Meddela vid bokning av lokal om ni vill ha denna tjänst.

Får vem som helst döpas?

Ja, dopet är tillgängligt för alla. Även barn till föräldrar som inte själva är döpta eller medlemmar i Svenska Kyrkan får döpas. Då ett barn döps måste dock båda dess vårdnadshavare ge sitt samtycke till dop. Ett barn döps inte mot en vårdnadshavares vilja.

Kan jag döpa mig igen?

Nej, dopet i Svenska Kyrkans ordning sker endast en gång i en människas liv. Teologiskt sett handlar det om att det Gud gjorde i dopet – omslöt och inkluderade individen – aldrig kan tas bort eller förändras. Det står fast för alltid och därför behöver ett dop aldrig göras om.

Vilka kan vara faddrar och vad betyder det att vara fadder?

Många föräldrar som väljer att döpa sina barn väljer att ha en eller flera faddrar till barnet. Även en äldre person kan vilja ha en fadder knuten till sitt dop. Det enda krav som finns på faddrar är att de själva är döpta, men uppdraget att vara fadder handlar om att genom livet hjälpa dopkandidaten att växa och mogna - som människa och som kristen. Därför rekommenderas det att en fadder har en viss livserfarenhet och inte är för ung själv. Man kan ha många faddrar men endast upp till fyra namn kan registreras i Svenska Kyrkans register. Det är heller inte nödvändigt att ha några faddrar alls.

Vad ska man ha på sig när man döps?

Många små barn döps i dopklänningar. Dessa är ofta lång och ljusa och symboliserar det ljus och den storhet som barnet får inkluderas i hos Gud genom dopet. I Ryssby- Åby pastorat finns dopklänningar för små barn att låna gratis för den som vill. Vid dop av större barn och vuxna finns möjlighet att antingen döpas i egna valfria kläder eller låna en vit kåpa från någon av kyrkorna.

Dopgudstjänsten

Inledningsord och tackbön
Evangeliet om Jesus och barnen
Befrielsebön: Prästen frågar: Vilket namn har ni gett ert barn?
Bibelläsning
Doptal
Dopbön Vattnet hälls i dopfunten
Trosbekännelsen