Församlingar i pastoratet

Här listas de församlingar som ingår i Roslagens västra pastorat. Välkommen att besöka deras olika sidor genom att klicka på länkarna nedan.

2018 gick sju församlingar samman till Roslagens västra pastorat, detta
för att stärka kyrkans förmåga att fira gudstjänst med ett lokalt starkt och levande församlingsliv.
Även mer resurser frigörs till kyrkans olika verksamheter.

Kyrkan skall vara arbetsgivare med en god och attraktiv arbetsmiljö och skall förvalta det historiska arvet i kyrkobyggnaderna. Samtidigt skall de administrativa arbetsuppgifterna skötas på ett ekonomiskt effektivt sätt. Det är viktigt att även i framtiden ha förtroendevalda som vill ta ansvar för detta.

För att möta detta har stiftstyrelsen i Uppsala stift som målsättning att minska antalet ekonomiska enheter. Syftet är att skapa bärkraft ur fyra perspektiv; pastoralt, ekonomiskt, demokratiskt och organisatoriskt.

Församlingar som ingår i Roslagens västra pastorat

Edsbro-Ununge församling

Fasterna församling

Gottröra församling