Foto: Anneli Ek

Riala kyrka

Riala kyrka är byggd i slutet av 1200-talet. En riktig sockenkyrka som ligger mitt i byn.

Kyrkan är uppförd av gråsten. Fasaderna är putsade, vilket inte är så vanligt i Roslagen. Kyrkan täcks av branta sadeltak. Interiören är ljus och luftig. Strax vid inträdet i kyrkan möts man av aposteln Jakob med sin pilgrimsränsel. Under 1400-talet fick kyrkan sitt nuvarande utseende med valv och målningar. Där kortakets valvbågar möts finns en ovanlig träskulptur, Nådastolen, med Fadern, Sonen och Den helige ande.

I början av 1500-talet invigdes den stora klockan i klockstapeln. Under detta århundrade beslagtar Gustav Vasa bland annat ett skrin med Sankt Jakobs reliker. Riala församling har haft nära förbindelse med Vira bruk och Östanå slott, som under 1600-talet skänkte flera föremål till kyrkan, bl. a. den förgyllda dopfunt som fortfarande används.

Altaret och altarringen är från 1700-talet liksom altartavlan med rokokoram – en kopia av Rubens berömda målning i Antwerpens katedral. Från denna tid finns också en röd mässhake i silkesammet, troligen broderad av konstnären Johan Tobias Sergels far.

1800-talet och framåt: Kyrkbänkar byts ut, fönster tillkommer och ändras. Kyrkan renoveras vid flera tillfällen. Orglar och piano tillkommer liksom nya textilier för präst och kyrka – men de gamla historiska föremålen finns kvar även om de inte alltid används. Kulturarvet vårdas för kommande generationer.

Sittplatser: 120 personer.

Adress: Riala kyrka, Bergshamravägen 332, 761 13 Riala.

Vägbeskrivning:
Från Stockholm eller Norrtälje via  E 18, tag av vid avfart Riala. Från väg 276 Kustvägen, tag av mot Riala vid Roslags-Kulla kyrka.

Rundtur i Riala kyrka

Foto: Lars Lindgren