Foto: Regina Ericson

Råby-Rönö församlingshem

Den 3/9 2023 orsakade en läcka en stor vattenskada i församlingshemmet och all verksamhet i lokalen är pausad under hösten. Vi ställer om verksamheten och använder andra lokaler. T.ex. så flyttas soppluncherna var fjärde onsdag till Ripsa församlingshem och Öppet hus på måndagar flyttas till kyrkan.

Råby-Rönö församlingshem ligger i anslutning till kyrkan.

Församlingshemmet kan lånas i samband med förrättning eller hyras för andra tillfällen, t.ex. födelsedagsfirande eller föreningsträffar. Huset inrymmer bl.a. kök, toaletter och en större sal. Våren 2023 kunde en utbyggnad med samlingssal invigas och församlingshemmet rymmer nu upp till 75 personer.

I församlingshemmet bedrivs en del verksamhet under terminerna, t.ex. "Måndagsklubben" för barn 6-9 år och ”Öppet hus” , för barn 0 år och uppåt med förälder.

Huset är modernt och har tidigare inrymt en bostad för skolkantorn och skolbespisning. Råby gamla, nu rivna, skola låg mitt emellan församlingshemmet och kyrkan.

För bokning av församlingshemmet kontakta expeditionen på tel. 0155-241016 eller mail rono.forsamling@svenskakyrkan.se