Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är det högsta beslutande organet i församlingen.

Kyrkofullmäktige i Rönö Församling 2022-2025:

Niklas Mattsson, ordförande

Jessika Keereweer Andersson, ersättare

Karin Lindvall, ersättare

Ingegerd Böklin, ersättare

Kyrkofullmäktige är det högsta beslutande organet i de av Svenska kyrkans församlingar som har fler än 500 röstberättigade medlemmar.
Kyrkofullmäktige väljs genom direkta kyrkliga val.
Kyrkofullmäktiges arbetsformer regleras i Kyrkoordningen och ofta antar kyrkofullmäktige en egen arbetsordning med detaljerade bestämmelser.
Ledamot av kyrkofullmäktige måste vara medlem i församlingen, vara döpt (eller ha varit förtroendevald innan dopkravet kom till) och ha fyllt 18 år på valdagen. Den förtroendevalda kan tituleras kyrkofullmäktig men kallas vanligen fullmäktigeledamot.
Röstberättigad är den som är döpt, eller "medlem i väntan på dop" samt senast på valdagen har fyllt 16 år.
Kyrkofullmäktige i Rönö Församling leds av ett presidium bestående av en ordförande och en vice ordförande. Notera att presidiet inte är något organ i sig, och kan således inte fatta några egna beslut.
Kyrkofullmäktiges storlek varierar från minst 15 ledamöter i församlingar med högst 5 000 röstberättigade (som Rönö t.ex.), till minst 25 ledamöter i församlingar med över 10 000 röstberättigade.
"Fullmäktige" är från början en gammal pluralform av ordet fullmäktig (person med fullmakt).

Valdagen till Svenska kyrkan är den tredje söndagen i september, året före de allmänna valen.