Foto: Franz Feldmanis

Kyrkan vid gravfältet och kyrkobyggnaden

På den mäktiga ...

... Listerbyåsens krön ligger ett stort gravfält och vittnar om en bygd som redan  i förkristen tid nått långt i kolonisation och utveckling.  På östsluttningen intill gravfältet har sedan platsen medvetet valts för den kristna kyrkan; troligen har den nuvarande byggnaden där under missionstiden föregåtts av en träkyrka på samma plats, som då räknades till Listerby socken. Något århundrade senare, vid 1200-talets början, tillkom stenkyrkan, och kanske är det nu Hjortsberga socken med annexet Edestad skiljs från moderförsamlingen. Ingenstans i Blekinge känns länkarna till det förgångna mera påtagliga än i Hjortsberga.

Kyrkobyggnaden

gråsten, putsade in- och utvändigt. Tegel förekommer bara i senare tillagda eller ändrade partier som sakristian och kärnkyrkans förstorade fönsters omfattningar. Koret är utvändigt rakslutet i öster men har en invändig absid som hänför kyrkan till en ovanlig övergångsform från romansk till gotisk stil och sätter tillkomsttiden till omkring år 1200. Idag är kyrkan tornlös, men såväl en igenmurad genomgångsarkad i västra gaveln som konstaterade grundmurar under markytan på kyrkans västra sida tyder på att ett brett västtorn har funnits och rivits – alternativt planerats och förberetts. Vapenhuset på sydsidan kan vara senmedeltida, medan sakristian tillkom på 1770-talet.