Överklagat beslut får ej verkställas

Svenska kyrkans överklagandenämnd meddelade på tisdagen verkställighetsförbud när det gäller stiftsstyrelsens beslut från den 22 september, att förhandla med biskop Eva Nordung Byström om hur hon ska sluta sin tjänst vid Härnösands stift.

Överklagandenämndens besked är ett första ställningstagande i väntan på att nämnden slutgiltigt kan avgöra den överklagan som biskop Eva Nordung Byström lämnat in.

I sin bedömning har överklagandenämnden tagit hänsyn till den stora betydelse som ett beslut om att avsluta biskopens anställning - efter förhandling eller genom uppsägning - har för biskopen, stiftet och Svenska kyrkan. Nämnden menar vidare att då biskopen har anfört beaktansvärda skäl för att beslutet kan komma att upphävas, bör verkställighetsförbud meddelas i avvaktan på att ärendet avgörs slutligt.

Som skäl till överklagandet har biskop Eva Nordung Byström bland annat framfört att en biskops anställning inte kan avslutas enbart med hänvisning till arbetsrätten, att protokollet inte justerades inom en viss tid och att inget skriftligt underlag presenterades för ledamöterna inför beslutet.

Svenska kyrkans överklagandenämnd kommer nu att utreda om stiftsstyrelsens beslut gällande biskopens anställning tagits på formellt felaktiga grunder. Överklagandenämndens nästa ordinarie sammanträde är den 13 november.