Biskopen vädjar: ”Skjut inte upp begravningen”

Nu uppmanar Svenska kyrkan allmänheten att inte skjuta upp livsriterna och det gäller särskilt begravningar. – Det finns risk att det annars kan uppstå problem med förvaringen av stoft. Dessutom fyller begravningen en viktig funktion i sorgeprocessen, säger biskop Eva Nordung Byström.

Att Folkhälsomyndigheten i sina föreskrifter och allmänna råd kopplar de kyrkliga livsriterna till stora sociala sammanhang som alla bör avstå från, har fått Svenska kyrkans biskopskollegium att göra ett förtydligande. Och det gäller särskilt begravningarna.
– Folkhälsomyndighetens råd är viktiga och ska följas. Men här kopplas på ett olyckligt sätt själva riten samman med ett stort socialt sammanhang. Så behöver det inte vara, säger biskop Eva Nordung Byström.
– Vi vill uppmana de anhöriga att se till att genomföra begravningen så snart som möjligt efter dödsfallet. Det kan bli en värdig begravning även om den genomförs i en mindre krets och på sätt som minskar risken för smittspridning, fortsätter hon..

Lagen säger att en avliden ska gravsättas eller kremeras senast en månad efter dödsfallet. Kistbegravningar ska alltså genomföras inom den tiden. Vid kremering kan man däremot dröja upp till ett år med att gravsätta urnan. I det senare fallet kan begravningsgudstjänsten skjutas upp, om den sker efter kremeringen.
– Men man kan ändå ha i minnet att begravningen är en avgörande rit i sorgeprocessen. Många vittnar om att det är först då och där man inser vad som hänt, att den man stått nära inte längre kommer att finnas med en. Det är en viktig insikt för att komma vidare, säger Eva Nordung Byström.

Biskopen betonar att man som anhörig kan skilja på begravningsgudstjänsten eller ceremonin och den samling eller minnesstund som ofta arrangeras efteråt.
– Det går ju bra att senare bjuda in till en minnesstund för att samla en större krets sörjande när coronapandemin är över, säger hon.

Det samma gäller för dop och vigslar. Om många förrättningar skjuts upp kan det bli svårt att hitta bokningsbara tider senare.
– Själva dopet eller vigseln behöver inte i sig innebära ett stort socialt sammanhang utan kan ske i kretsen av de allra närmaste. Dopkalaset och bröllopsfesten kan man däremot ha vid ett senare tillfälle då alla kan vara med, föreslår biskop Eva Nordung Byström.

För mer information:

På Svenska kyrkans hemsida står mer om hur en begravning kan anordnas i coronatider:

Kajsa Åslin

Eva Nordung Byström, biskop i Härnösands stift. Foto: Kerstin Stickler/Härnösands stift Öppna högupplöst bild