Nyhet / Publicerad 24 oktober 2023 / Ändrad 30 oktober 2023

Fin din vila på vår Retreatdag

Nyfiken på retreat? En heldag i tystnad – men vad mer då? Anna-Karin Jonsson och Karin Lundberg berättar lite mer om vårens retreatdag.

– Retreat är ett sätt att hämta andan, hinna tänka klart, ägna tid till att läsa, be, och helt enkelt stanna av och jag skulle nog också säga, att få påminna sig om Guds närvaro, säger Anna-Karin Jonsson.

Det är inte första gången församlingen anordnar Retreat, tidigare har det varit i både Piteå kyrka och i Öjebyn, men denna gång blir det i Piteå kyrka och på nyrenoverade Kyrkcenter.

Enkel gemenskap

Retreat är ett bra alternativ för den som vill ha gemenskap utan krav på att behöva vara social. Man behöver inte vara väldigt hemma i den kyrkliga miljön men vara beredd på att vi håller till i kyrkan, ber och sjunger psalmer.

– Retreat finns i många olika former och oftast pågår den i flera dygn. Så det här är en lightvariant, berättar Anna-Karin som till vardags är präst och biträdande kyrkoherde i Piteå församling.

Innehållet kommer att variera mellan att sitta tillsammans om man vill, samling med kortare föredrag, att läsa eller måla och det blir även ledd meditation med Inger och Ulla där man får hjälp med sittpositioner och enklare avslappningsövningar.

>> Läs mer om meditation här!

– Vi kommer även att ge möjlighet till enskilda samtal om man vill, med en präst eller diakon. Bra att komma ihåg är att vi alltid jobbar med tystnadsplikt, berättar Karin Lundberg som också deltar under retreaten.

Ta sig tid att stanna av

Gruppen kommer att äta lunch tillsammans och sedan avslutas dagen avslutas med en enklare mässa i kyrkan.

– Fascinerande nog så kan saker och ting hinna landa när man tar sig tid att stanna av, även om det bara är för en dag, avslutar Anna-Karin som ser fram emot dagen.

Meditationen är lördag den 18 november och sista dag att anmäla sig är 10 november.

Retreatdag i Piteå kyrka och Kyrkcenter

Anna-Karin Jonsson

Präst, Biträdande kyrkoherde, Kyrkcenter, Piteå församling

Karin Lundberg

Diakon, Margretelund, Piteå församling

Välkommen till meditation i Piteå kyrka

Meditation innebär att sitta sig till stillhet. Vi behöver balans i livet, med  både vila och arbete.