Psykiatrins vecka

Varmt välkommen till föreläsningarna under psykiatrins vecka i Piteå!

”Stark som ståhl”

• Torsdag 6 oktober, kl. 14.45 på Framnäs folkhögskola i Öjebyn
  • Torsdag 6 oktober, kl. 18.30 på Kaleido, Storgatan 44

Nadja Ståhl, sjuksköterska på Sunderby sjukhus, berättar gripande om sin uppväxt i en dysfunktionell familj. En barndom präglad av alkoholmissbruk, psykisk ohälsa, våld och utsatthet. Men också om hur ett möte med en ambulanssjuksköterska blev livsavgörande. Idag har Nadja förverkligat sin dröm och blivit sin egen barndomshjälte. Fri entré.

”Goda möten och svåra samtal”

• Lördag 8 oktober kl. 13.00 på Storstrands kursgård, Öjebyn

Underrubriken lyder ”Hur kan jag använda samtalet för att hjälpa den som inte orkarmed sitt liv?” Ullakarin Nyberg, psykiater, suicidforskare och författare, ger konkreta exempel på hur man naturligt och öppet kan prata om självmord. Hon ger råd om förebyggande arbete och vad man bör tänka på i mötet med den som mår psykiskt dåligt och den som inte orkar med sitt liv. Hon pratar också om hur man tar hand om sig själv. Fri entré.

OBS! Föreläsningen på Storstrand kan även ses på www.facebook.com/piteaforsamling/ och ligger ute i två veckor efteråt.

”Till dig som längtar”

• Söndag 9 oktober kl. 18.00 i Piteå kyrka

En kväll med enkelhet, musik, ljuständning och sinnesro. Delade tankar om vardagslivet. Fri entré.

Psykiatrins vecka är ett samarbete mellan Svenska kyrkan i Piteå, Sensus, Region Norrbotten, Riksförbundet för Social och Mental Hälsa, och Piteå kommun.