Foto: Iris Mäkitalo /Fairtrade Sverige

Piteå församling får Fairtrade-diplomering

Nyhet Publicerad

Söndag 17 november mottar Piteå församling diplomeringen Kyrka för Fairtrade. Detta sker i gudstjänsten kl. 11.00 i Öjeby kyrka.

Söndag 17 november diplomeras Piteå församling till Kyrka för Fairtrade.
Detta uppmärksammas i gudstjänsten kl. 11.00 i Öjeby kyrka.
Medverkar gör bland andra kyrkoherde Mats Björk, kontraktsprost Anna Andersson, Sara Lind och Lars Nilsson.​

Kyrka för Fairtrade är en ekumenisk diplomering för församlingar som engagerar sig för rättvis handel och etisk konsumtion.

Vad är Fairtrade?

Fairtrade är en oberoende certifiering med kriterier för ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling i länder med utbredd fattigdom. När man handlar Fairtrade bidrar man till att odlare och anställda kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

Vilka samverkar för Kyrka för Fairtrade?

Bakom Kyrka för Fairtrade står förutom Svenska kyrkan och Svenska kyrkans Unga även Equmeniakyrkan, Equmenia, Frälsningsarmén, Frälsningsarméns Ungdomsförbund, Föreningen Fairtrade Sverige, Organisationen Fair Trade Återförsäljarna.

Kyrka för Fairtrade har också en WFTO-märkning, vilket står för World Fair Trade Organization.