Foto: Maria Lokrantz

Vad betyder Jesus för mig?

När du frågar vad Jesus betyder för mig, inser du då vilken ström av minnen du öppnar för och att fem, sex meningar egentligen inte alls räcker?

När Jesus själv frågar, kan jag svara: ”Ja, Herre jag har dig kär”, och jag vet att Han förstår, men att beskriva innebörden i detta, är en livslång berättelse.

Jag har minnen från barn- och ungdomstiden, då Gud har varit nära, men det var först som 24-åring jag överlämnade mig i Hans händer och blev frälst, som man då sa, och jag reste en minnesstod, i mitt hjärta, så att jag aldrig glömmer den stunden.

Sedan dess är Jesus min vän, trädgårdsmästaren, som ibland tydligt, ibland diskret går vid min sida, visar mig vägen, förklarar livet och varligt korrigerar mig när jag hamnar fel.

På senare tid har han visat mig på hemligheter, som jag bara har anat förut, när vi vandrat längs stranden av ett oändligt hav och samlat strandfynd, skärvor av evigheten och skapelsen, som skall bli hel igen.

Då talar han hebreiska och jag förstår nästan ingenting av det språket, men han visar mig hur bokstäver och ord bär på eviga berättelser och jag anar att havet är oändligt djupt och jag vet att man inte bör ge sig ut på djupt vatten ensam.

Strandfynden, evighetens skärvor, kan vara din blick, ditt leende, dina vänliga ord och goda gärningar, som blir min möjlighet att ge motsvarande tillbaka och vidare till andra, så att vi kan hjälpas åt att tillsammans med Jesus göra jorden hel igen och torka världens tårar.

En dag får vi fara över havet till en annan strand och en ny berättelse.

Ha det bra!

Arne Ohlsson

Arne Ohlsson är pensionär och enagerad i kyrkopolitiken i Svenska kyrkan i Partille.