Carl-Olof Castmarker och Roberto Topalovic
Foto: Johanna Asplund

Språkcaféet i Partille- En viktig och trevlig mötesplats

Varannan lördag träffas en blandad skara människor med många olika nationaliteter i Partille församlingshem. Gemensamt för dem alla är att de vill bli bättre på svenska och träffa nya och gamla vänner.

För cirka nio år sedan startades Språkcaféet och det har blivit en viktig och trevlig mötesplats för många. Carl-Olof Castmarker, pensionär och volontär på Språkcaféet, har varit med sedan starten. Roberto Topalovic var då nyinflyttad från Tyskland och kom som besökare till Språkcaféet.

– Jag fick reda på att Språkcaféet fanns via SFI. Det blev ett bra sätt för mig att komma in i det svenska samhället, lära känna människor i mitt nya land och att få träna på det svenska språket, säger Roberto.

Roberto har sedan dess deltagit i verksamheten och blev så småningom en av ledarna för Språkcaféet. Nu har han hand om frukostfikat och köper in det som behövs.

– Vi börjar med att äta frukost tillsammans, berättar Carl-Olof. Sedan delar vi upp oss i grupper för att sitta och samtala kring vardagliga ämnen. Ibland anpassar vi grupperna efter språkkunskaper, eftersom det kan vara människor som är nästan helt nya inför det svenska språket och de som bott i Sverige i flera år.
Att få möjlighet att prata om svenska traditioner och hur det svenska systemet och samhället fungerar, kan också vara ett inslag i verksamheten.
Vi tar hjälp av kortspel som språkhjälp, där man pratar om vad man ser på bilderna.
Mycket kan man även visa med kroppsspråk. Man lär sig tillsammans och med hjälp av varandra.
Leila Lundén, en av ledarna har med sig läromedel till de som önskar. Man kan även ta med sig skoluppgifter från SFI och få läxhjälp om man så vill.

Roberto och Carl-Olof är dock tydliga att markera skillnaden:
-Det här är inte skola utan fritid. Det ska kännas som en rolig aktivitet, med gemenskap och samtal i fokus.

För många nyanlända kan det vara svårt att komma in i det svenska samhället och då behöver det finnas mötesplatser som denna.
Det brukar vara ett gäng på 20–25 personer som träffas vid varje tillfälle.

– Hit kommer många olika nationaliteter. Det är människor från bland annat Turkiet, Iran, Syrien, Kongo, Brasilien, Kina och jag som kommer från Tyskland, säger Roberto. Det är roligt att det är så många blandade nationaliteter. Människor som kommit hit som flyktingar, men även invandrare på grund av jobb, kärlek eller andra anledningar.

Förutom Roberto är även Helene Larsson och Leila Lundén ledare för Språkcaféet. Leila kan dessutom arabiska, (ej modersmål) vilket är en väldigt bra tillgång, då vi har många arabisktalande.
Vi har dessutom flera fina volontärer som är med och bidrar i verksamheten.

– Att vara här som volontär är mycket givande, tycker Carl-Olof. Att få möta människor från andra kulturer är så trevligt och dessa träffar är berikande för oss alla. Att se hur snabbt de lär sig språket och hur glada människor blir av att mötas här- Det värmer i hjärtat!

Talar du flytande svenska och tycker att det skulle vara roligt att lära känna människor från olika kulturer och andra delar av världen. Då är du varmt välkommen att delta under våra lördagsträffar som volontär och ”språkvän”.

– Språkcaféet har betytt och betyder otroligt mycket för mig, berättar Roberto. Det har blivit som en andra familj. Carl-Olof är min bästa vän, säger Roberto och tittar på Carl-Olof med ett varmt leende. Jag fick mycket hjälp här när jag var ny i Sverige och nu vill jag föra det vidare och hjälpa andra nyanlända. Jag är väldigt tacksam över att denna verksamhet finns.

– Vi vill gärna att fler ska hitta hit och veta att de är SÅ hjärtligt välkomna- både de som vill träna på det svenska språket och svenska språkvänner/volontärer. Vi har fantastiskt roligt tillsammans och det är en väldigt fin gemenskap, avslutar Roberto och Carl-Olof.

Partille församlingshem

Partille församlingshem│Titta runt i lokalen
Gamla Kronvägen 36, Partille  │Busshållplats • Partille centrum