Foto: Maria Lokrantz

Bakgrunden till Kyrkträdgården

Svenska kyrkan i Partille fick tillsammans med Jonsereds hembygdsförening ett EU-bidrag på 1,7 miljoner kronor till projektet ”Jonsered – en plats att upptäcka och mötas i”.

Skyltar och kyrkträdgård

Projektet innehöll två delar.
Den ena var att hembygdsföreningen tog fram skyltar som berättade om området kring Jonsereds fabriker.
Den andra var att runt Jonsereds kyrka skapa en ”kyrkträdgård”, en mötesplats som skulle inbjuda till gemenskap, aktivitet och reflektion.

Olika gröna rum

I projektet finns fyra olika gröna ”rum” kring Jonsereds kyrka.
Det första är en trädgård med odlingslotter för Jonseredsbor (eller andra intresserade) med tillhörande redskapsbod.
Det andra en grillplats med eldstad och bänkar.
Det tredje är upphöjda, anpassade odlingsbänkar för rullstolsburna och äldre.
Den fjärde ytan kallas ”Möjligheternas trädgård” och ger barn och unga chans att vara kreativa. Det området är inriktat på verksamhet för barn och unga, både för kyrkans egna grupper, men också förskolan, skolan, idrottsföreningar, Equmeniakyrkans scouter och Friluftsfrämjandet.
En äng bevaras också för spring, lek och picknick i det gröna.

Bildar förening

Odlingslotter kommer också att erbjudas via språkcaféer och SFI. Många av deltagarna där har odling som en naturlig del av sin ursprungskultur.

Hela projektet ska, liksom samtliga så kallade Leader-projekt, öka samverkan mellan olika lokala aktörer.

Det har även bildats en odlarförening som tar ansvaret för att driva arbetet kring kyrkträdgården.

Bakgrund

Allt detta blev möjligt tack vare anslaget från EU-programmet Leader Göteborgs insjörike. I mitten av september 2020 offentliggjordes vilka projekt som fick ta del av de sammanlagt fem miljoner kronorna som skulle gå till att utveckla landsbygden inom Göteborgs insjörike - Alingsås, Partille, Lerum och Härryda. Villkoret var att Jonsered skulle stå för 30 procent av projektkostnaden, något som man gjort genom egna arbetsinsatser.

Läs hela pressmeddelandet