Invigningen av Jonsereds kyrkträdgård

Söndagen 19 september 2021 invigdes kyrkträdgården

Dagen började med en festlig gudstjänst i Jonsereds kyrka. Ralf Peters, präst, ledde gudstjänsten. Damkören sjöng och och Erika Risinger spelade fiol.

Sedan blev det en marknadsdag med extra allt på kyrkbacken och i kyrkträdgården. Jonsereds Musikkår spelade på kyrktrappan. Jonsereds företagare och föreningar ställde ut och hade försäljning.
Kring kyrkan var det också matförsäljning, grillning och poängpromenad.

Jonsereds Hembygdsförening visade sitt skyltprojekt i Porthuset, William Gibsons väg. Nu finns informationsskyltar på fabriksholmen om vad som producerades i varje byggnad, om de som arbetade där, arkitekturen mm.

Dagen arrangerades av föreningen Kyrkträdgården i Jonsered. Alla intäkter gick till Vi-skogen, svensk biståndsorganisation som planterar träd i Kenya, Rwanda, Uganda och Tanzania.

Bakgrund

Allt detta har blivit möjligt tack vare anslaget från EU-programmet Leader Göteborgs insjörike.
Svenska kyrkan i Partille har tillsammans med Jonsereds hembygdsförening fått ett EU-bidrag på 1,7 miljoner kronor till projektet ”Jonsered – en plats att upptäcka och mötas i”.
I projektet ingår skyltning med information av historiskt intressanta platser av området kring Jonsereds fabriker och skapandet av ”Kyrkträdgården Jonsered” - en mötesplats som inbjuder till gemenskap, aktivitet och reflektion, och där det också finns odlingsmöjligheter.

Jonsereds kyrka

Jonsereds kyrka ligger vackert på en höjd.
Foto: Maria Lokrantz

Jonsereds kyrka│ Titta runt i kyrkan
Anna-Stinas lid, Jonsered │Busshållplats • Jons väg