DAVID YEARSLEY undervisar vid Cornell University, där han är Herbert Gussman-professor i musik. Hans senaste inspelning, gjord tillsammans med violinisten Martin Davids, är In the Cabinet of Wonders with Schop and Scheidemann på skivbolaget False Azure.
Han är författare till ett flertal böcker, däribland Bach and the Meanings of Counterpoint (Cambridge University Press, 2002) och Bach’s Feet: The Organ Pedals in European Culture (Cambridge, 2012), som tilldelades Ogasapian Book Award av Organ Historical Society. Sex, Death and Minuets: Anna Magdalena Bach and Her Musical Notebooks utnämndes till en av de bästa musikböckerna 2019 av Financial Times.
Yearsley har varit Guggenheim Fellow, Alexander von Humboldt Foundation Fellow vid Humboldtuniversitetet i Berlin, Wenner-Gren Foundation Fellow vid Göteborgs universitet och mottagare av ett stipendium från American Council of Learned Societies.
Han är också journalist och har i mer än trettio år varit musikkritiker för den viktiga lokaltidningen Anderson Valley Advertiser. Hans veckokolumn om ämnen som sträcker sig från Bach till Beyoncé kan läsas varje fredag på counterpunch.org.
Han bor i Ithaca, New York, med sin partner Annette Richards.
ANNETTE RICHARDS är specialiserad på historisk klaverkultur från 1600- till 1800-talet, men hennes forskning och spel sträcker sig långt utanför detta område. I sina senaste recitalprogram har hon utforskat napolitansk musik från 1600-talet, amerikansk orgelkultur från omkring 1940, 1600-talets musikaliska representationer av naturen och 1700-talets repertoar för flera klaviaturinstrument.
Hon har spelat in Melchior Schildts samlade verk (Loft-etiketten) på den historiska orgeln i Roskilde domkyrka i Danmark, samt verk från prinsessan Anna Amalias bibliotek i Preussen, inspelade på Cornells Schnitger-orgel av Munetaka Yokota och GOArt.
Hon är prisbelönt vid internationella orgelkonkurrenser i Dublin och Brygge och var elev till Jacques van Oortmerssen vid Sweelinck Conservatorium i Amsterdam och till Kimberly Marshall och Robert Bates vid Stanford University i Kalifornien.
Hon är författare till The Temple of Fame and Friendship: Portraits, Music and History in the C. P. E. Bach Circle (Chicago, 2022) och The Free Fantasia and the Picturesque (Cambridge, 2004), och har publicerat ett stort antal verk om C. P. E. Bach och 1700-talets musikkultur.
Annette är grundare och direktör för Cornell Center for Historical Keyboards. Hon är Given Foundation Professor i humaniora och universitetsorganist vid Cornell.