Vad är poängen med kyrkan?

Fullsatt under gudstjänst i Öjersjökyrkan

Varför går jag i kyrkan egentligen?

Kyrkan är som ”Guds famn”. En trygg bas att utgå ifrån när jag möter vardagens utmaningar och möjligheter, men också en famn att återvända till, skriver Johanna Olander, teolog.

Vad betyder kyrkan för dig, Sara Koitrand?

-Den betyder mycket för mig. Det är som en familj jag väljer att tillhöra. En grupp människor som får mig att bli den bästa versionen av mig, och som jag saknat oerhört mycket under pandemin. Församlingen är en plats där oanade vänskaper formas.

Sara Koitrand är med i Furulunds församling. Till vardags jobbar hon som undersköterska på en intensivvårdsavdelning.

Vad betyder gudstjänsten?

Gudstjänster firas varje söndag, vecka efter vecka, år efter år, världen över. Det är en rytm, en regel att bygga sitt liv kring. Dit kan jag komma med allt det som är jag. Med alla mina känslor, alla mina tankar och alla mina erfarenheter. Sitta, ner andas och ta emot, skriver Jennie Hallgren, teolog.

Har du frågor om kristen tro? Fråga prästen!