Busfrön rockar loss!

I stora salen dansar och sjunger ett gäng barn tillsammans med sina föräldrar. I ett hörn sover en bebis. Det är barnrytmik i Öjersjökyrkan. Man märker att barnen uppskattar sångerna. Det riktigt tindrar i ögonen.

Musikpedagogerna Boel Olaison och Amanda Vessby leder samlingen där barnen är 0-6 år.
-Rytmik är en metod för att lära sig musik. Tanken är att hela familjen ska kunna vara med, säger Boel Olaison medan hon diskar efter fikat.

I rytmiken utvecklas samspelet mellan barn och föräldrar. Samlingarna håller hög kvalitet.
-Vi vill möta alla barn och se dem genom musiken, säger Boel Olaison.
Fikat är lika viktigt som rytmiken. Boel och Amanda strävar efter att det ska vara en låg tröskel att komma till kyrkan och att det ska kännas kravlöst och trivsamt.
-Man behöver inte vara pigg och fräsch utan man kan komma ändå, säger Amanda Vessby.

Trevligt gäng
Kyrkan har blivit en mötesplats. Familjerna knyter kontakter och ses vid fler tillfällen.
Martin Moses, från Öjersjö, har kommit hit med barnen Stella, 4 år, och Felix, 1 år.
-Stella tycker att det är superskoj. Det är en happening. Sångerna sjunger vi hemma hela veckan och det är ett trevligt gäng som är här.
Stella pratar ofta om ledaren Amanda.
-Hon är populär, säger Martin Moses och skrattar.

Enkelt att hänga
Det finns inte så många mötesplatser i Öjersjö och Martin Moses uppskattar Öjersjökyrkan.
Familjen har bland annat varit här på Valborg.
-Det är bra att kyrkan är tillgänglig och att man är anpassningsbar efter behoven. Här är det enkelt att hänga.

Uppskattade ledare
Jennie Berglund från Öjersjö har kommit med dottern Sigrid, 3 år.
-Det är roligt att göra något ihop och så är det väldigt bra. Sigrid gillar att sjunga och det är trevligt här.
Ledarna Boel Olaison och Amanda Vessby är uppskattade.
-De kunde inte vara bättre. De är jätteduktiga!, säger Jennie Berglund. ◘

Fakta Barnrytmik
• Det sociala samspelet tränas – att vara i en grupp och att vänta på sin tur.
• Barnen får del av färger, ljud och intryck på olika sätt.
• Rytmiken främjar inlärning –språket, att läsa, skriva och räkna.
• Man jobbar med puls och rytm.
• Barnen tränar på att använda sin röst på olika sätt, vilket stärker självförtroendet.
• Öjersjökyrkan ligger mitt emot golfbanan i Öjersjö.

Text och bild: Maria Lokrantz
Texten publicerades i kyrkobladet, aug 2017