Foto: Maria Lokrantz

Alphakursen är fantastisk!

När Kerstin Olsson förlorade sin man Arne, förändrades hennes liv totalt. I den vevan fick hon kontakt med kyrkan och bestämde sig för att gå en Alphakurs. -Alphakursen var fantastisk! Den betydde väldigt mycket för mig.

När Kerstin Olssons man skulle begravas blev det prästen Anders-Petter Sjödin som fick uppdraget. Anders-Petter jobbar i vanliga fall i Öjersjökyrkan och Kerstin besökte en av hans gudstjänster.
-När jag kom fram till dörren kände jag direkt att ”här hör jag hemma!”, säger Kerstin.
I kyrkan hittade hon en lapp om en Alpha-kurs, alltså en grundkurs i kristen tro.
-Jag tänkte att det lät spännande. Jag har haft en dragning till kyrkan.

Som liten gick hon i söndagsskola och drömde om att bli missionär, för då fick man åka till Afrika och hjälpa människor. Men sedan gled hon ifrån kyrkan.
Alphakursen blev en vändpunkt för Kerstin.
-Nu känner jag mig trygg. När man blir ensam… jag är inte ensam längre. Jag har fått många nya vänner i kyrkan.

Hur kom det sig att du hakade på Alphakursen?
-Det var naturligt för mig. Det kändes bara rätt.

Kerstin såg fram emot torsdagskvällarna. De var sju stycken i gruppen och Kerstin uppskattade det pedagogiska upplägget.
-Man kunde ställa vilka frågor man ville och ledarna var fantastiska!

Vad är det bästa med Alpha?
-Man får mycket förklarat för sig om vad som står i Bibeln. Och så uppskattar jag gemenskapen.

Kerstin har tipsat flera vänner om Alpha.
-Man måste ju vara lite nyfiken. Man kan gå på en provkväll och känna efter.

Text och bild: Maria Lokrantz