Övernattning och transport

Här finner du tips på boende och transporter längs med pilgrimsleden.

Om man vill vandra Övre Älvdals-Äventyret är det klokt att först vända sig till Långbergets sporthotell. Kontaktuppgifter finns på sporthotellets hemsida, www.langberget.se.

På Långbergets sporthotell kan man köpa en karta över Nordvärmlandsleden och även få information om ledens aktuella skick.
När man vandrar Övre Älvdals-Äventyret kommer man fram till Långbergets sporthotell efter cirka 32 kilometer. Här kan man övernatta på hotellet, på vandrarhemmet eller i stugor. Hotellet har drygt hundra bäddar samt restaurang, bar, bastu, gym, biljardbord och gratis Wifi. Stugorna ligger i stugbyn nedanför hotellet. De är olika stora och rymmer mellan sex och åtta bäddar. Alla stugor har WC, dusch, TV, kyl och frys. De flesta stugor har också torkskåp, bastu, braskamin och förråd. På vandrarhemmet finns totalt 48 bäddar i våningssängar. Här finns gemensam dusch och toalett samt möjlighet till självhushåll.

När man kommer upp på Långberget möter man en storslagen natur med milsvid utsikt. Långberget ligger drygt 600 meter över havet. Natur här är därför ganska karg med småvuxna barrträd och vresig björkskog. Det finns många myrar på Långberget. Ljungen och bärriset växer ymnigt. Fågelsången på Långberget kan vara riklig. Befinner man sig här på försommaren kan man höra gökens säregna läte. Om man inte kan/vill vandra hit kan man ändå få uppleva naturen på Långberget. Det går nämligen att ta sig hit med egen buss eller bil.

Strandås gästgiveri, som ligger fyra kilometer norr om Dalby kyrka, erbjuder också lämpliga övernattningsmöjligheter för den som vill vandra Övre Älvdals-Äventyret. Strandås ligger längs riksväg 62 och hit går det utmärkt att åka kollektivt. Den som ska vandra Övre Älvdals-Äventyret kan sedan gå på riksvägen till Dalby kyrka och äventyrsstarten. Gästgiveriet har totalt 26 bäddar, fördelade på åtta rum, och restaurang. Alla rum har WC, dusch, TV och Wifi. På gästgiveriets hemsida, www.strandas.com  finns kontaktuppgifter.
Ytterligare en lämplig övernattningsmöjlighet för den som vill vandra Övre Älvdals-Äventyret finns på Ransbysätern.

Till Ransbysätern kommer man när man har gått 11 kilometer av Övre Älvdals-Äventyret. Här kan det vara spännande och trivsamt att sova efter den första vandringsdagen. Sätern brukades redan för tusen år sedan. Dess historia går alltså tillbaka till vikingatid. Arkeologiska utgrävningar har gjorts och man har hittat mer än 50 husgrunder på säterområdet.
Under sommaren kan man övernatta i någon av de tre säterstugorna på Ransbysätern. Sammanlagt finns 15 sängplatser. Stugorna har ingen el vilket förhöjer mysfaktorn. I stugorna finns braskamin och gasolspis. Man får hugga egen ved, hämta vatten i en brunn och sköta sina behov på utedass. Det går också bra att tälta vid sätern. Ransbysätern har en egen hemsida, www.ransbysatern.se där det går att få information om bokning och öppettider.
I Höljes kan man övernatta på Höljes camping. Campingen ligger vid riksväg 62, ett par kilometer från Norra Finnskoga kyrka där Övre Älvdals-Äventyret slutar. Campingen har stugor, servicehus, minilivs och servering. Kontaktuppgifter hittar man på hemsidan http://www.visittorsby.se/sv

Från Norra Finnskoga kyrkan finns dessutom bussförbindelse till Sysslebäck där kan man bo på Sysslebäcks camping eller på Strandås gästgiveri. Campingen i Sysslebäck har ett tjugotal stugor. Kontaktuppgifter finns på campingens hemsida, http://www.syssleback.se/

När det gäller möjligheterna att åka kollektivt till/från Dalby respektive Norra Finnskoga kyrka finns aktuell information på Värmlandstrafiks hemsida, www.varmlandstrafik.se

Om man vill åka tåg till/från Övre Älvdals-Äventyret ligger närmsta järnvägsstationen i Torsby. Därifrån går det bussar upp genom Klarälvdalen. Sysslebäcks turistbyrå kan ge ytterligare information om övernattningsmöjligheter och kollektivtrafik i norra Värmland. Kontaktuppgifter finns på Torsby kommuns hemsida, https://www.torsby.se/