Dop

Funderingar kring dopet? Kontakta någon av våra präster, Kyrkoherde Anders Rådström 0564-41022 Komminister Annica Olsson 0564-41026

Dop
Att få ett barn är en gåva och ett stort förtroende. Att ge det som ett barn behöver av kärlek, omsorg och frihet är en utmaning.

Kanske funderar ni på att låta döpa ert barn i Svenska kyrkan. I dopet lämnar ni ert barn i Guds hand och får löftet att vad som än händer blir barnet aldrig övergivet av Gud. I Svenska kyrkan är det vanligast med dop av barn, men alla åldrar är välkomna i Guds gemenskap.

Genom dopet blir barnet medlem i Svenska kyrkan. Om ni vill avvakta med dop, kan ni meddela oss om ni vill att barnet ska tillhöra kyrkan utan att vara döpt.

Det utgår ingen hyra vid lån av församlingshem i samband med dop.

För tidsbokning ring 0564-41062

Kyrkan har ett uppdrag att se till att alla människor nås av erbjudande om dop. Vi har ansvar och är redskap för den handling där Guds omsorg om och samhörighet med varje människa blir synlig. (Leva i Dopet. Brev från biskoparna till Svenska Kyrkans präster och församlingar.)

Dopet är ett av den lutherska kyrkans två sakrament, det andra är nattvarden. Ett sakrament förmedlar nåd. Det sker i Faderns, sonens och den Heliga Andens namn. Handlingen är helig och Guds kärlek och nåd verkar genom den. Livets vatten, källan till allt liv är symbolen för Guds närvaro. Dopet är ingen namngivningsceremoni, men namnet är viktigt eftersom den som döps inte är anonym utan känd och älskad av sin familj och av Gud. Dopet är en angelägenhet för hela församlingen. Därför prioriteras dopet som handling i söndagsgudstjänst med fördel i familjegudstjänstens ordning.

Om önskemål om annan tid finns hos dopbarnets föräldrar så sker det i samråd med doppräst. I församlingen välkomnas såväl de inom som utom församlingen till dop. Ett dopsamtal ska alltid äga rum med dopbarnets föräldrar före dopet. Samtalet bör handla om dopets betydelse och gudstjänstens ordning.

Föräldrarna, eventuella syskon och faddrarna bör uppmuntras att vara delaktiga i gudstjänsten med läsningar, böner etc. och i valet av musik. Påföljande söndag meddelas om dop i gudstjänsten.

Finns det behov att låna dopklänning så finns sådana. De kan lånas mellan kyrkorna, däremot lånas de inte ut vid dop i annan församling.

Vid dopgudstjänsten får dopbarnen ett dopljus med tillhörande ljusstake. I kyrkorummet där dopet skett är det önskvärt att någon form av dopminne finns kvar under året som en påminnelse om de barn som fått dopets gåva och upptagits i församlingen. Nästkommande år delas dessa dopminnen ut till barnen vid en gudstjänst kallad dopbarnens dag.

Dopinbjudan ska erbjudas alla födda som efter sex månader inte döpts och de som vid sin 18-årsdag står som antecknade i väntan på dop. I inbjudan till 18-åringarna skall framgå bestämmelser för kyrkotillhörighet.