Överkalix kyrka
Foto: Luleå stift

Överkalix kyrka

Kyrkan ligger mitt i samhället och alldeles intill ligger församlingshemmet. Den nuvarande kyrkan invigdes 1943, men redan 1636 fanns ett kapell på platsen. Välkommen att besöka kyrkan!

Hitta till Överkalix kyrka

Historik om Överkalix kyrka

1636 byggdes ett första kapell i Överkalix. En vådeld brände ner kapellet vintern 1637. 1640 uppfördes ett nytt kapell, trots fattigdom och svåra år. Detta kapell blev sockenkyrka 1644.

1690 brann även denna byggnad, men sockenborna började omedelbart bygg en ny kyrka som stod klar att invigas redan samma höst. Kyrkan upplevdes med tiden för liten och en ny kyrka uppfördes 1858 intill den gammal. Socknens bönder byggde kyrkan och skänkte även virke. Från den gamla kyrkan två kyrkklockor, gamla böcker och handlingar.

1936 restaurerades kyrkan som var bygd i så kallad Oskar 1.s gotik. 1939 brann även denna kyrka ner. Den nuvarande tegelkyrkan uppfördes under krigsåren, och invigdes 1943.

Altartavlan är målad av Torsten Nordberg som även utfört målningen bakom dopfunten. Altartavlan föreställer Kristi hinmelsfärd. På målningen syns bara elva lärjungar. Den tolfte, Judas som förådde Jesus, finns målad bakom altaret.

Fridtiof Eriksson har också bidragit med en del konstnärlig utsmyckning, bl.a. målningarna på predikstolen. Dessa föreställer Såningsmannen i centrum flankerad av Martin Luther, Olaus Petri, Lars Levi Laestadius och Carl Olof Rosenius.

Dopfunten, huggen i sten från trakten, bär en inskrift från Mark 10:13-14. Evangeliet om Jesus och barnen. Målningen i absiden visar Den Helige Ande som sänker sig ner som en duva.

Tavlorna på korets sidoväggar, De tre vise mannen och Kristi hudflagning har hängt i den kyrkan som revs 1858. De är målade redan 1717 Och 1739 av Petter Bergström.