Foto: Anders Gustafsson

Stora kyrkans Kammarensemble

Kammarensemblen är vår mest avancerade vuxenkör med mycket hög ambitionsnivå.

Kammarensemblen sjunger den klassiska sakrala repertoaren från medeltid fram till nyskriven musik.  Ensemblen är öppen för intag då plats finns. Intag sker genom ett personligt samtal samt provsjungning för organist Nicklas Strandberg.

Kammarensemblen är en del av Stora kyrkans gudstjänstfirande med psalmsång, liturgisk sång och solistisk körmusik, fördelat på ett antal tillfällen under ett kalenderår. Kören gör också en hel del olika musikaliska produktioner och konserter i församlingen, både med orkester och själva.

Från Kammarensemblen kommer även, för det mesta, de sångare som gör de solistiska rollerna vid större musikaliska verk.

Kören har en mycket hög ambitionsnivå där individuellt ansvar är en självklarhet och egen övning mellan repetitionerna förväntas av varje korist

Nivå:

Avancerad. Förutom en väl fungerande röst måste notläsningsförmågan vara god. Tempot är högt och repertoaren är mycket avancerad.

Repetitioner:

Stora kyrkan
Varannan söndag 13:00-15:00

Terminsstart:

Ht 2023:  26 november - 17 december
Vt 2024: 7 januari - 9 juni

Körledare:

Nicklas Strandberg

Jag är intresserad av Stora kyrkans Kammarensemble och vill bli kontaktad av körledare: