Mötesplats Marielundskyrkan

Röda Korset och Svenska kyrkan Östersund har startat en mötesplats dit flyktingar från Ukraina är välkomna att få hjälp med språkträning, samhällsinformation, möjlighet till uppkoppling, samtalsmöjligheter med mera. Vill du hjälpa till? Hör av dig till oss.

Stefan från Röda Korset, Lena från Svenska kyrkan Östersund och språkläraren Mariam

Avslutning i december

Mötesplats Marielundskyrkan kommer att avslutas tisdag 13/12.
De två sista veckorna i december (vecka 49-50) är öppettiderna:
måndag och tisdag kl 08:30-12:00.

Sverige tar emot ett stort antal flyktingar från Ukraina, framförallt kvinnor och barn.
Dessa personer har ett stort behov av trygghet och medmänsklig närvaro. Därför erbjuder Svenska kyrkan Östersund, tillsammans med Röda Korset, en stabil och trygg mötesplats där en kan träffa medmänniskor som välkomnar och stöttar kring diverse frågor och funderingar.

Marielundskyrkan erbjuder en lugn och harmonisk miljö, både ute och inne. Kyrkan kommer att vara öppen för ljuständning och bön och här finns även tillgång till lekrum för barnen.

Vi erbjuder en mötesplats som är välkomnande för den enskilda individen. Hit kan en komma för att ta en fika eller sitta med någon för enskilt samtal. Med ideella krafter informerar vi om hur det fungerar i Sverige. Här finns även tillgång till digitala lösningar för att kunna söka information och kontakter.

Kl 8:30-12:00 måndag, tisdag och onsdag. (obs, vecka 49-50 stängt på onsdagar)

Våra volontärer Thomas, Maria och Vivi-Ann serverar frukost

Kontakt:

Lena Tågefelt, Diakon, Svenska kyrkan Östersund.
tel: 070-359 92 70, lena.tagefeldt@svenskakyrkan.se

Stefan Olsson, Verksamhetsutvecklare, Röda Korset, Östersundskretsen.
tel: 072 – 707 89 99

Ulla Svensson Berg, Diakon, Svenska kyrkan Östersund.
tel: 063-195072, ulla.svensson-berg@svenskakyrkan.se

Svenska kyrkan Östersund i samarbete med: