Östra begravninigsplatsen
Foto: Marie Wallentin

Begravningsplatser

Östersunds kyrkogårdsförvaltning ansvarar för och förvaltar två begravningsplatser; Östra begravningsplatsen och Norra begravningsplatsen.

Läs mer om våra begravningsplatser och vilka gravskick som finns på respektive plats

Norra begravningsplatsen, vintertid

Norra begravningsplatsen

Norra begravningsplatsen ligger efter Köpmangatan, norr om Östersunds sjukhus.

Östra begravningsplatsen

Östra Begravningsplatsen

Östra begravningsplatsen är vår största begravningsplats. Den invigdes 1905 och ligger vid bostadsområdet Körfältet.

Gamla kyrkan

Även vid Gamla kyrkan i centrala Östersund finns gravar, men där sker inga gravsättningar. Kyrkogården runt kyrkan började användas 1842 men det upphörde 1869. Platsen är inte längre betecknad som kyrkogård i stadsplanen utan som parkområde, ett beslut som togs redan 1887. Det finns 19 gravar bevarade.

Gravar, Östra begravningsplatsen

Gravsättning, gravar och gravrätt

Här kan du läsa om vilka gravtyper (gravskick) som finns på Östersunds begravningsplatser och vad de olika gravskicken innebär.

Vi hjälper dig med gravskötseln

Att hålla våra anhörigas gravplatser i värdigt skick är viktigt för de flesta. Men ibland kan det av olika anledningar vara svårt att få tid till det. Därför erbjuder Kyrkogårdsförvaltningen olika skötseltjänster. Här kan du läsa mer om våra erbjudanden och se prislista för gravskötsel.

Ängel på en gravsten

Hitta gravplatsen

Söker du en särskild gravplats? Här hittar du länkar till sidor där du kan leta vidare efter gravar på olika platser i Sverige.

Blommor, Hoppets kapell

Kyrkogårdsförvaltningen

Östersunds kyrkogårdsförvaltning sköter begravningsverksamhet i Östersund, det vill säga det arbete som omfattar begravningsplatser med gravplatser, vissa transporter av stoft, samt kremering.