Foto: Lena Walderfelt

Rum för konst

Ett konstverk som ingen får se. Passa på att beundra detta konsthistoriska verk – en brudpäll från 1700-talet som finns bevarad i ett fantastiskt skick. Men vad är då detta för något?

En bortglömd tradition

En brudpäll är en sorts baldakin, ett ofta rikt broderat tygstycke, som hölls över brudparets huvuden under det att prästen bad för dem vid vigseln. Pällen hade en dubbel symbolik: dels stod den för Guds välsignelse som bredde ut sig över de som gifte sig, dels symboliserade den det gemensamma hem som paret bygger.

Foto: Björn Rune

Idag finns inte många bevarade brudpällar kvar i våra kyrkor.

Gröna fingrar får det att växa

Blommorna på denna brudpäll broderades på siden för 300 år sedan. Här flyger detaljerade drakar, pråliga påfåglar och fladdrande fjärilar. En man, en kvinna och en apa finns också med.

Foto: Lena Walderfelt

Det digitala rummet för konst, ger skapande människor möjlighet att visa sina talanger.

Mona Harrysdotter Olander

Att skapa en bildväv är en känsloupplevelse

Detta digitala rum ger lokala konstnärer möjlighet att visa sina verk. Här möter du bildvävskonstnären Mona Harrysdotter Olander och några av hennes verk.

Mona är född på en småländsk bondgård men bor sedan år 1968 i Åkersberga. Hon är autodidakt och arbetar med bildvävar i ull, lin och silke.

– Att skapa en bildväv är en känsloupplevelse. Naturen är utgångspunkten, som fragment eller helhet, en närhet till ljuset som alltid finns. Ljuset ger liv och inspiration, menar Mona.

Länk till Monas hemsida >>

Islossning (finns i Acreliussalen) Foto: Mona Harrysdotter Olander, konstnär
Gudingar 2020 (finns i Acreliussalen) Foto: Mona Harrysdotter Olander, konstnär
Vitsippor 1986 (finns i Garnsviken) Foto: Mona Harrysdotter Olander, konstnär
Fiskebåtar II Fårö 1985 (finns i Åkersberga kyrkliga centrum) Foto: Mona Harrysdotter Olander, konstnär
Alar vid Långhundraleden Foto: Mona Harrysdotter Olander, konstnär
Brygga i Pollakstorp Foto: Mona Harrysdotter Olander, konstnär
Kanalen i vårljus Foto: Mona Harrysdotter Olander, konstnär

Örjan Malmström

Örjan Malmström är född år 1953 och är utbildad typograf som gått på målarskola och Konsthögskolan. Örjan har bott i Åkersberga i sju år.

Paradiset av Örjan Malmström Foto: Örjan Malmström konstnär
Tankar av Örjan Malmström Foto: Örjan Malmström konstnär