Hoppets ankare och kyrkans skepp

I minneslunden på Ljusterö finns ett ankare och inne i kyrkan ett votivskepp. Båda har nära anknytning till Ljusterö. Här berättar vi historien om bröderna Wistedt, om skutan Atalanta och ankaret från skeppet Minut.

Konstfilm från Ljusterö kyrka

Figurer & Filurer i Ljusterö kyrkas konstskatt. Vem är vem? Vad är vad? Vi går på upptäcktsfärd i kyrkan, i tornet och på hembygdsmuseet.

Konstfilmer från Roslags-Kulla kyrka

Roslags-Kulla kyrka har inte mindre än åtta kungliga porträtt. Dessutom finns många tavlor från tidigt 1600-tal. Kyrkan har ett nära samband med Wira bruk. Här får du se mycket av det och annat intressant.

Konstfilmer från Östra Ryds kyrka

Östra Ryds kyrka har en för vårt lands kyrkor unik tavelsamling med verk från 1500-, 1600- och 1700-talen. De flesta har skänkts av medlemmar av Braheätten. Här kan du ta del av några.