Ukrainska flyktingar
Foto: Hungarian Interchurch Aid IKON

Hjälp ukrainska flyktingar i Österåker!

Det har kommit krigsflyktingar från Ukraina till Österåker. Därför samlar vi in pengar så att vi kan köpa saker som de behöver.

Din gåva behövs!

Swisha valfri summa till 123 516 61 29.
Skriv UKRAINA i meddelandefältet.

Vad har vår lokala insamling gett hittills?

Allt som säljs i receptionen samt alla avgifter på tisdagsluncherna, onsdagsmusiken och fredagsfrukostarna går till vår lokala insamling.

Vi har även samlat in pengar in på bland annat två körcaféer, en orgelkonsert och genom kollekt på gudstjänster.

– Vi har hittills kunnat handla hygienartiklar och annat för ca 15 000 kr. Det gäller bland annat bindor, tvål, värktabletter, resväskor, tvättmedel, underkläder, anteckningsblock, febertermometrar, barnvårdsprodukter, hårborstar, våtservetter, nagelsaxar och sykit, berättar diakon Ullakarin.

Vi samarbetar med kommunen och de volontärer som håller insamlingslokalen öppen. Det är de som meddelar oss vad som ska köpas.

– På måndagar och onsdagar har vi också en öppen mötesplats på Åkersberga kyrkliga centrum dit alltifrån två till tio ukrainare kommer varje gång. De pratar, fikar och lär sig lite svenska.

Hjälp till ukrainska flyktingar i Österåker
Hjälp till ukrainska flyktingar i Österåker Foto: Ullakarin Westlin
Bild på person i bil som tar emot macka från en bricka som hålls fram av person som står utanför bil med blå väst.

Det här gör Act Svenska kyrkan i Ukraina

Act Svenska kyrkan har genom våra partner sett till att flera ton med mat nått människor på flykt. Mediciner, tillfälliga skydd och psykosocialt stöd kommer också den ukrainska befolkningen till del.

Ljusbäraren i Åkersberga kyrka.

Vi ber tillsammans för fred

På bönewebben kan du tända ett ljus eller be en digital bön för fred.