Altarskåp Kårsta kyrka
Foto: Anna-Maria Ahlén

Medeltida altarskåp

Det guldskimrande altarskåpet i Kårsta kyrka är från slutet av 1400-talet och tillverket i Stockholm. Under senare år har det renoverats 1901, samt 1984.

Altarskåpets vänstra flygel visar, till vänster, Sankt Henrik, som var en missionerande biskop av Uppsala, född i England. Han deltog i den svenska kungen Erik korståg till Finnland, och han blev i slutet av 1150-talet Finlands första biskop. Gestalten i mitten är okänd, hon eller han bär ett spjutyxa och en bok. Till höger står helgonet Katarina av Alexandria, som dog martyrdöden ca 200. Hennes martyrattribut är hjulet.

Altarskåpets mittpartiet visar till vänster Erik den Helige, svensk kung under 1150-talet. Enligt legenden ska han ha lett det det första svenska korståg, som gick till Finnland. Han ska ha mördats omkring 1160. Han är ett svenskt nationalhelgon och Stockholms skyddshelgon. Hans relikskrin förvaras i Uppsala domkyrka. Han lanserades som helgon under slutet av 1100-talet, under den tid hans son regerade. Mittpartiets mittbild föreställer korsfästelsen. Här omges den korsfäste Jesus av på vänster sida av hans vänner Salome, hans moder Maria, aposteln Johannes och vid korsets fot sitter Maria från Magdala. Hon smorde Jesus fötter vilket ska ses som ett tecken på att Jesus var den smorde Messias vars återkomst Gamla testamentet förebådar. Till höger om korsfästelse står Olav den helige. Han var kung av Norge och landets nationalhelgon. I yngre år lär han ha varit en framgångsrik viking som plundrade runt Mälaren, Östersjön, runt Danmarks kust och England. I Normandie blev han kristen. Som kung fortsatte han kristnandet av Norge. Han är tillsammans med Erik den Helige huvudhelgon i Uppsala domkyrka.

I altarskåpets högra flygel kan det vara helgonet Barbara, som står till vänster. Hon är skyddshelgon för murare, matematiker, gruvarbetare, artillerister och brandmän. Men detta helgon har traditionellt inte svärd och bok som attribut, antingen har det blivit fel vid en renovering eller så är det ett annat helgon som avbildats. I mitten står Heliga Birgitta. Enligt traditionen är hon född på Finsta gård 1303, en gård två mil norröst om Kårsta. Hon var teolog, författare, och hjälpte de fattiga. Efter sin mans död grundare hon en klosterorden, som ännu är aktiv idag som Birgittasystrarna. Hon fick under hela sitt liv många uppenbarelser. Hon dog i Rom 1373 och hennes kvarlevor förvaras i Vadstena. Hon är Europas skyddshelgon. Längst till höger står martyren och helgonet Apollonia, Hon dog i Alexandria 249. Hon vägrade avsäga sin kristna tro och fick sina tänder uttagna, innan hon brändes på bål.

Det var i kyrkorna som medeltismännsikorna kom i kontakt med bildkonst.