Kyrkoherden har ordet

Må Guds tystnad välsigna oss

När vi nämner ett årtal så är det alltid underförstått före eller efter Jesu födelse. Ingen har sådan plats i tidens strömmande vattendrag. Jesus är unik, han är den oförliknelige, den oöverträffade. Han är konungarnas konung. Jesus är vår förebild som ingen annan i sanning, i kärlek, i medmänsklighet.

Tänk på liknelsen om den barmhärtige samariten eller berättelsen om den förlorade sonen eller hur han svarar på frågan om vem som är störst i himmelriket. Då ställde Jesus ett barn mitt ibland dem och säger: Om ni inte omvänder er och blir som barnen kommer ni aldrig i himmelriket.

Se också hur han tar sig an de slagna och lidande och de av samhället utstötta och bortglömda. Glöm inte heller förbrytaren på korset intill honom som hade förfelat och trasat sönder sitt liv. Tänk hur han vågar viska fram en bön till Jesus: ”Tänk på mig när du kommer med ditt rike” och vilket svar han får av Jesus: ”Redan idag ska du vara med mig i paradiset.” 

Borde inte Jesus, för vår inre syn, inskrivas i våra hjärtan och målas upp som levande för både unga och gamla, ja för alla. Påskens stora tema är ju verkligen att det finns någon som aldrig överger oss och som är oss människor särskilt nära. Han som sa: ”Jag är med er alla dagar in till tidens slut.”

Vi människor har det ibland outhärdligt svårt någon gång – kanske när allt vänt mot oss på alla outtänkliga plan – ja då behöver vi hjälp och tröst och samtidigt är vi kallade att vara medarbetare åt honom – Jesus – som tröstar och hjälper.  

Må Guds tystnad bevara oss och må Guds tystnad upplysa oss till vishet bortom alla ord.

En god hälsning,

Per-Johan Svärd, 
Kyrkoherde i Össeby församling