Barnhem i Sakiai

Oscars församling stödjer ett barnhem i Litauen - du kan också bidra

Stöd till barnhem

Oscars församling stödjer ett projekt i staden Sakiai i Litauen. Där har man byggt upp och utrustat ett hem för föräldralösa barn samt ett dagcenter för vuxna med utvecklingsstörning. Barnen är i åldrarna 0-18 år och det finns plats för ca 50 barn. En del av barnen har levt hela sina liv på barnhemmet och många bär på traumatiska minnen. Personalen gör ett fantastiskt jobb och det finns en stor värme på barnhemmet, mellan barnen själva och mellan barnen och personalen.

Oscars församling arrangerar varje år en insamling där kläder och hygienartiklar samlas in och skickas direkt till barnhemmet. Det som barnhemmet inte behöver lämnas vidare till andra fattiga familjer i och runt Sakiai. Ett hem för gamla får också kläder från våra insamlingar.

Församlingen bidrar även med ekonomisk hjälp. Behovet är stort och gåvorna bekostar renoveringar, simlektioner för barnen, glasögon, samtal med psykolog, läxhjälp och stöd till universitetsstudier.

DU KAN OCKSÅ VARA MED OCH STÖDJA PROJEKTET I SAKIAI

– Swisha din gåva till 123 345 23 80. (Om det gäller en minnesgåva, vänligen skriv ”Till minne av: personens namn”)

– Betala in till Oscars församlings bankgironr. 477-6779, märk betalningen ”Sakiai”. (Om det gäller en minnesgåva, vänligen skriv ”Till minne av: personens namn”.

– Skänk kläder och hygienartiklar vid våra årliga insamlingar.

– Köp vykort designade av barnen på barnhemmet. I våra kyrkor säljer vi olika vykort. De kostar 30 kr och alla intäkter går oavkortat till barnhemmet.