Loshults kyrka

Den 25 februari år 1568 brände svenskarna ner Loshults- och Osby socknar. Då förstördes Loshults tidigaste kyrka, som var från medeltiden. Inte förrän 1591 stod en ny kyrka klar och det är från den tiden de äldsta delarna av dagens kyrka härstammar. Under 1690-talet gjordes det reparationer på kyrkan och vapenhuset byggdes.

År 1800 var kyrkan 25 meter lång och 10 meter bred. Inuti var kyrkan målad i rika färger, försedd med triumfbåge och södra väcken var täckt med målningar. Men kyrkan upplevdes då alldeles för liten och 1822 beslöt man att utvidga den då invånarantalet var 1310 och kyrkan bara rymde 300 personer. Kyrkan utvidgades och 1861 byggdes kyrktornet, innan dess fanns bara en klockstapel. Loshult blev ett eget pastorat 1 maj 1866.

I kyrkorummet bör man lägga märke till predikstolen som är placerad ovanför altaret, båda från 1592. Det är endast i ett fåtal kyrkor i landet där predikstolen är placerad på detta sätt. På predikstolen är de fyra evangelisterna avmålade och ovanför altaret är Jesus och Moses avbildade. Nedanför predikstolen ser man Jesus instifta nattvarden på en tavla av Per Hörberg. På sidoväggarna finns två stora tavlor av samma konstnär. Dessa föreställer Jusu död på korset och Jesu uppståndelse från döden och graven.

Kyrkan har en äldre röd mässhake från 1785 som används än idag, vid pingst och annandag jul. En mycket ovanlig mässhake i brun färg från 1693 har funnits i kyrkans ägo men finns nu på Kristianstad regionmuseum.

Under nuvarande altare finns ett gammalt altare av gråsten, som troligen härstammar från den äldsta kyrkan. Detta fann man under kyrkans restaurering 1951-1952, då även ett flertal gravar påträffades under golvet.