Pågående arbeten på kyrkogårdarna

Nyhet Publicerad

Kyrkogårdar är en hård miljö för våra träd och buskar. För att fortsätta att hålla kyrkogårdarnas miljö säker för både besökare och anställda, fortsätter arbetena på kyrkogårdarna inom pastoratet med trädsäkring och förnyelse av trädbeståndet och av uttjänta häckar och grusgångar.

Kyrkogårdsförvaltningen arbetar just nu med att uppdatera och upprätta trädvårdsplaner för kyrkogårdarna.

I Själevad har träd som varit i dåligt skick, med vinterskador, svampangrepp etc, tagits ner under vintern. I vår kommer fräsning av stubbarna att göras och därefter väntar återplantering under maj-juni.

I Björna fortsätter arbetet med att säkra kyrkogården och förnya trädbeståndet. 80-120 åriga träd som bedömts som osäkra, har tagits ned och fräsning av stubbarna kommer att göras, därefter återplantering under maj-juni.

Mo kyrkogård fortsätter arbetet med att förnya både trädbestånd och häckar. Under våren förnyas två häckar och några träd återplanteras.

Nätra kyrkogård fick sin trädvårdsplan uppdaterad under 2022 och en del åtgärder har blivit gjorda. Nu har turen kommit till den stora lönnen snett bakom kyrkan som bedömts vara osäker för besökare och anställda. Lönnen tas ner i mars för att fräsas i början av maj.

Två lokala entreprenörer kommer utföra det mesta av arbetena;
- NRM AB har utfört fällning och fräsning
- Sjöbergs entreprenad kommer sköta en del av återplanteringen.
En del återplanteringen sker även i egen regi.

I Anundsjö ska det byggas en portal vid ingången till gravkapellet. Det ska bytas belysningsstolpar på den äldre delen av kyrkogården. Det ska även bli nytt sommarvatten. Dessa jobb görs i egen regi.

Stubbfräsning på kyrkogårdarna

Som ett led i trädinventeringen har ett antal träd fällts i vinter på våra kyrkogårdar. Dessa stubbar ska nu fräsas för att bereda plats för ersättningsträd.

Tidsplan:
Själevad kyrkogård vecka 18-19
Nätra kyrkogård vecka 19
Mo kyrkogård vecka 19
Björna kyrkogård vecka 22

Vid stubbfräsningen kan flis från stubbarna flyga i väg, så undvik att gå nära under fräsningen. Tack för visad hänsyn!

Entreprenör för arbetet är NRM AB.

Vid frågor, kontakta Frank Köhn, trädgårdsmästare, tel 0660-594 07

Trädarter på våra kyrkogårdar