Foto: Monica Backerholm

Markus Torgeby lockade många

Klimatfestivalen i Domsjö församling är nu en tradition

Det blev näst intill fullsatt i församlingsgården när Markus Torgeby besökte Domsjö församlings Klimatfestival i lördags. Med föreläsningen ”Det finns en rikedom i begränsningar” bjöd han på många tänkvärdheter.

Klimatfestivalen arrangerades för andra året. När församlingsherde Lindha Grimell hälsade välkommen slog hon fast att festivalen därmed är en tradition.

Under hösten 2023 kunde vi följa Markus i SVT:s dokumentärserie Husdrömmar, Att bära ett hus. Tidigare har han även uppmärksammats i dokumentärerna Löparen och Löparens väg. Markus är dessutom en uppskattad författare.

Hans föreläsning kom inledningsvis att handla om hans barndom på bohuslänska Öckerö, hans sjukliga mor och inte minst, tiden som lovande löpare. Markus konstaterade att han tränade sig till att bli en förlorare, driven av en stegrande prestationsångest. Det var också anledningen till att han som 20-åring satte sig på tåget till Jämtland. Han tog sin packning, vandrade in i skogen och hittade sin plats i en glänta. Tanken var att bo ensam i sin kåta under ett år men han blev kvar i fyra år. Ensamheten var inget problem, det var dock mörkerrädslan och framför allt rastlösheten.

– Ensam i skogen började jag hitta mitt huvud igen. Jag kom bort från alla intryck, det blev som att ta bort syret från elden. Vi tar emot alldeles för mycket osorterad information, i detta brus är det svårt att hitta återhämtning. I skogen kunde jag sitta i timmar på en stubbe och uppskatta att ha tråkigt.

Markus konstaterade att det är viktigt att kunna ha tråkigt, vad ska vi fylla livet med om allt är serverat? I dagens konsumtionshets tänker många inte ens på möjligheten att plocka sina egna lingon till sylten eller att ta reda på veden för att nyttja när vintern kommer. Allt går att köpa.
Under tiden i skogen fick han ett annat perspektiv på konsumtion. Det mesta omräknades i havregryn. Hur mycket havregryn skulle inte ett par nya kängor motsvara?

Markus pratade även om klimatfrågan.

– Ofta handlar det om de stora världsliga frågorna som lätt blir ogreppbara och omöjliga att påverka som individ. Det är viktigt att vi fokuserar på det som faktiskt går att göra något åt. Att reflektera och ta ansvar över sina egna handlingar.

Idag är Markus bosatt i jämtländska Hålland med sin fru och tre döttrar.

– Jag vill vara den bästa curlingföräldern. Då menar jag inte den som sopar utan den som anger riktning och fart. Det är viktigt att våra barn lär sig att använda kroppen, på samma sätt som de lär sig att läsa. Att se kroppen som ett redskap att ta tillvara. Som föräldrar vill jag öppna dörren till naturen och få dem att förstå att sömn, mat och rörelse är viktigt.

Och visst sover Markus Torgeby fortfarande utomhus. På väg mot Domsjö blev det en natt i Gålsjöskogen.

De pengar som samlades in under dagen tillföll Act Svenska kyrkan.

Markus Torgeby i samtal med församlingsherde Lindha Grimell. Markus har ett förflutet inom frikyrkorörelsen och tron är viktig för honom idag. Lindha konstaterade att vi alla har ett ansvar att värna skapelsen, både genom konkreta och genom reflektion över de existentiella frågorna. Foto: Monica Backerholm
Kulturfestivalen har nu blivit en tradition. På plats även denna gång var Alfredshems trädgårdsförening, Kristin Ögren och Ingrid Ottosson visade växter och sålde lotter. Foto: Ann Nordin
Markus Torgeby har synts i flera dokumentärer de senaste åren. Mest känd blev han efter höstens SVT dokumentär om hans husbygge i väglöst land, ”Att bära ett hus”. Han är även en uppskattad författare till flera böcker. De fyra år av ensamhet i skogen har präglat honom och hans syn på livet idag. Foto: Ann Nordin